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Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.5.1998.tde-05062006-154725
Document
Author
Full name
Maria Elizabete Mendes
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 1998
Supervisor
Committee
Andriolo, Adagmar (President)
Bottini, Paula Virginia
Ferreira, Jose Joaquim do Amaral
Mello, Evaldo José Cabral de
Saldiva, Paulo Hilario Nascimento
Title in Portuguese
Avaliação da Implantação de um Sistema da Qualidade em um Laboratório Clínico Público.
Keywords in Portuguese
Administração em saúde pública/tendências
Capacitação em serviço/tendências
Garantia da qualidade dos cuidados de saúde/métodos
Gestão de qualidade total/normas
Indicadores de qualidade em assistência à saúde
Laboratórios hospitalares
Satisfação dos consumidores de serviços de saúde
Abstract in Portuguese
Foi descrita e analisada a implantação de um processo de gestão da qualidade total na Divisão de Laboratório Central entre 1996 e 97. O sistema de garantia da qualidade com descrição e análise efetuadas, apoiou-se na Norma ISO 9002. Seu desempenho foi monitorizado por indicadores, tendo as suas repercussões discutidas. Os resultados indicaram que processos similares são viáveis em laboratórios clínicos públicos. Demonstrando-se um envolvimento dos funcionários, com diminuição do absenteísmo e do número de licenças do trabalho. A produtividade e o faturamento aumentaram, mantendo-se o custo médio por exame. As pesquisas de opinião apontaram mudanças no conceito dos médicos sobre o laboratório e mais satisfaçào dos pacientes com os serviços prestados. Este sistema obteve reconhecimento externo em 1997
Title in English
Evaluation of the implementing of a quality control system in a public clinical laboratory
Keywords in English
Consumer satisfaction
Inservice training/trends
Laboratories hospital
Public health administration/trends
Quality assurance health care/methods
Quality indicators health care
Total quality management/standards
Abstract in English
The implementing process of a total quality management system in the DLC was described and analyzed from 1996-97. A quality assurance system was established base don the rules of the ISO 9002. The steps of the establishing process were described, analyzed and a set of the indicators were used in order to monitor the performance of the introduced system, through the analysis of its follow-up. The results demonstrated that employees´ commitment resulted in a decrease in absenteeism, leave of absence and accidents related to work. There was an increase in productivity and billing with the upkeep of the cost per exam. Public opinion polls disclosed a better concept of the laboratory by the clinical staff and the patients. This system got external certification in 1997
 
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Publishing Date
2006-06-08
 
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