• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.5.2023.tde-22082023-112510
Document
Author
Full name
Claudia Lopes Carvalho
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2023
Supervisor
Committee
Radanovic, Marcia (President)
Barbosa, Felipe Venâncio
Mustacchi, Zan
Serafim, Antonio de Padua
Title in Portuguese
Impacto da comunicação e da linguagem na funcionalidade de adultos e idosos com Síndrome de Down
Keywords in Portuguese
Cognição
Envelhecimento
Funcionalidade
Linguagem
Síndrome de Down
Abstract in Portuguese
INTRODUÇÃO: O processo de envelhecimento na pessoa com Síndrome de Down (SD) ocorre de maneira precoce e pode ser marcado pela presença de declínio funcional e demência, o que torna necessário o diagnóstico precoce dessas alterações. OBJETIVO: Verificar o impacto da comunicação e da linguagem na funcionalidade de adultos e idosos com SD através da correlação entre parâmetros linguísticos e funcionais. MÉTODOS: Foram avaliadas 40 pessoas com SD, de ambos os sexos, com idade mínima de 35 anos, residentes na cidade de São Paulo. Os indivíduos foram separados em grupo alfabetizado e não alfabetizado. Para avaliação linguística e funcional foram utilizadas a Bateria Arizona para Desordens da Comunicação na Demência (ABCD), a Bateria de Nomeação de Objetos e Verbos, a Prova de Associação Semântica e a Escala das Atividades da Vida Diária de Lawton & Brody. A ABCD é dividida em cinco domínios: estado mental, memória episódica (recontagem imediata e tardia de estória e aprendizado de palavras), expressão linguística (descrição de objetos, nomeação por confrontação visual e definição de conceitos), compreensão linguística (seguir ordens, questões comparativas, repetição e compreensão de leitura) e construção visual espacial (desenho livre e cópia de figuras). A escala de Lawton & Brody avalia os seguintes subdomínios funcionais: cuidados pessoais, cuidados domésticos, trabalho e recreação, compras e dinheiro, locomoção, comunicação e relações sociais. RESULTADOS: Adultos e idosos com SD não alfabetizados apresentam maior comprometimentos das habilidades cognitivas, comunicativas e de linguagem. As habilidades de repetição e nomeação diferenciaram os dois grupos estudados. A funcionalidade mensurada pela escala de Lawton & Brody evidenciou melhor desempenho para o grupo alfabetizado, em particular nos subdomínios cuidados domésticos, compras e manejo de dinheiro, locomoção e comunicação. O construto Compreensão Linguística (especialmente a prova de Repetição) e a prova de Geração de Nomes associaram-se ao desempenho funcional global no grupo alfabetizado; a prova de Ordens e o construto de Expressão Linguística associaram-se à funcionalidade global no grupo não-alfabetizado. CONCLUSÃO: Os resultados preliminares encontrados possibilitaram o levantamento do perfil cognitivo linguístico e de comunicação de adultos e idosos com SD, evidenciando a importância da linguagem como promotor de melhor desempenho funcional ao longo da vida. Considerando-se o envelhecimento precoce e a maior incidência de declínio funcional nessa população, sugere-se a realização de intervenção fonoaudiológica especializada com foco na estimulação cognitiva e linguística tendo como foco o treino destas habilidades na vida cotidiana destas pessoas
Title in English
Impact of communication and language on the functioning of adults and elderly with Down Syndrome
Keywords in English
Aging
Cognition
Down Syndrome
Functionality
Language
Abstract in English
INTRODUCTION: The aging process in people with Down Syndrome (DS) occurs early and ist often marked by the presence of functional decline and dementia, making the early diagnosis of these changes necessary. OBJECTIVE: To verify the impact of communication and language on the functionality of adults and elderly people with DS through the correlation between linguistic and functional parameters. METHODS: Forty people with DS, of both sexes, aged minimum 35 years, living in the city of São Paulo, were evaluated. Subjects were grouped into literate and non-literate. For linguistic and functional assessment, the Arizona Battery for Communication Disorders and Dementia (ABCD), the Object and Verb Naming Battery, the Semantic Association Test and the Lawton & Brody Activities of Daily Living Scale were used. The ABCD is divided into five domains, which are: mental state, episodic memory (immediate and delayed story retelling and word learning), linguistic expression (description of objects, naming by visual confrontation, generation naming, and definition of concepts), linguistic comprehension (following commands, comparative questions, repetition and reading comprehension) and visual spatial construction (free drawing and copying of figures). The Lawton & Brody scale assesses the following functional subdomains: personal care, household care, work and recreation, shopping and money, locomotion, communication, and social relationships. RESULTS: Adults and elderly people with DS who are illiterate have greater impairments in cognitive, communicative and language skills. The, repetition and naming abilities differentiated the two groups studied. Functionality measured by the Lawton & Brody scale showed a better performance of the literate group, particularly in the household care, shopping and money management, locomotion and communication subdomains. The Linguistic Comprehension constructo (mainly the Repetition subtest) and the Generation Naming subtest were associated with global functional performance in the literate group; the Following Commands subtest and the Linguistic Expression construct were associated to global functional performance in the illiaterate group. CONCLUSION: Our preliminary results permitted a characterization of the cognitive, linguistic and communication profiles of adults and elderly people with DS, highlighting the importance of language stimulation as a promoter of better functional performance throughout life. Considering the early aging and the higher incidence of functional decline, we suggest performing a specialized speech-language pathology intervention focused on cognitive and linguistic stimulation in these population
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2023-08-29
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.