• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.5.2022.tde-14022023-134104
Document
Author
Full name
Bianca Batista Dalmaso
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2022
Supervisor
Committee
Polanczyk, Guilherme Vanoni (President)
Mello, Claudia Berlim de
Regra, Jaide Aparecida Gomes
Zuccolo, Pedro Fonseca
Title in Portuguese
Os efeitos do programa de treino parental comportamental Helping the Noncompliant Child sobre os comportamentos das crianças pré-escolares diagnosticadas com transtorno de déficit de atenção/hiperatividade
Keywords in Portuguese
Habilidades parentais
Observação estruturada
Pré-escolar
Transtorno do déficit de atenção com hiperatividade
Treinamento parental comportamental
Abstract in Portuguese
Transtorno de Déficit de Atenção/Hiperatividade (TDAH) é um transtorno do neurodesenvolvimento caracterizado pela capacidade atencional reduzida, impulsividade e agitação motora fora do esperado para a idade, sendo atualmente uma das condições médicas mais bem estudadas. As diretrizes clínicas sugerem que a abordagem terapêutica de primeira linha para as crianças pré-escolares são os treinos parentais comportamentais, intervenções em formato educacional e instrucional para os pais. O treino parental comportamental Helping the Noncompliant Child (HNC) é um programa estruturado baseado nos princípios da análise do comportamento com eficácia na redução dos comportamentos externalizantes em crianças de 3 a 8 anos, ensinando novas comportamentos aos pais para manejo comportamental da criança pré-escolar com comportamentos disruptivos e disfuncionais, a fim de melhorar a relação pais-criança e minimizar esses comportamentos, por meio do Jogo da Criança (JC) e Jogo dos Pais (JP). O objetivo desta pesquisa foi de avaliar, através da observação estruturada e da escala SNAP-IV, os efeitos do treino parental comportamental HNC sobre a mudança de comportamento de obediência e sintomas de TDAH das crianças pré-escolares. As crianças foram randomizadas para dois grupos: treino parental comportamental HNC com placebo e treino parental comportamental sham com placebo. Ao comparar os grupos em relação a diferença do escore da escala SNAP-IV, foi possível verificar que os sintomas de desatenção (F=1,7; p=0,19) e hiperatividade (F=0,5; p=0,48) não apresentaram mudanças estatisticamente significativas, com excesso dos sintomas de oposição no grupo HNC (F = 2,8; p = 0,098). No JC, é possível observar o efeito de interação significativa na Obediência das crianças (F=3,9; p= 0,049) no grupo HNC, não sendo observada esse efeito na Desobediência (Sham, F=2,0; p=0,157). No JP, tanto o comportamento de Obediência (F=57,6; p=<0,001) como o comportamento de Desobediência (F=55,5; p<0,001) mostraram apenas um efeito temporal significativo, independentemente do grupo das crianças. Buscando compreender a relação entre o desenvolvimento dos comportamentos dos pais com os comportamentos de Obediência da criança no grupo HNC, observou-se que no JC, o desenvolvimento dos comportamentos Perguntas, Comando Alfa e Aviso mostraram ser comportamentos com uma correlação estatisticamente significativa com a Obediência das crianças (Perguntas: rho = -0,34; p = 0,025) (Comando Alfa: rho = -0,43; p = 0,004) (Aviso: rho = -0,34; p = 0,026), sendo diferente no JP (Comando Beta: rho = -0,33; p = 0,029). Com relação ao comportamento de Desobediência, foi observado o desenvolvimeto do comportamento de Aviso e Atentar, no JC (Aviso: rho = -0,30; p = 0,005) e no JP (Atentar: rho = 0,24; p = 0,021). Conclui-se que os comportamentos dos pais não foram correlacionados as mudanças dos sintomas de TDAH da criança, somente nos sintomas de oposição. Com relação a correlação aos comportamentos dos pais com o comportamento da criança, os achados mostraram correlações moderadas com relação ao Atentar, Aviso, Perguntas, Comando Alfa e Comando Beta. Esses resultados acrescentam importantes contribuições na área ao esboçar uma análise dos componentes do treino parental comportamental com os comportamentos-alvo da intervenção, possibilitando mais estudos com intervenções baseada evidências no tratamento de crianças pré-escolares com TDAH
Title in English
The effects of the Helping the Noncompliant Child behavioral parenting training program on the behaviors of preschool children diagnosed with attention deficit/hyperactivity disorder
Keywords in English
Attention deficit disorder with hyperactivity
Behavioral parenting training
Child preschool
Parenting skills
Structured observation
Abstract in English
Attention Deficit/Hyperactivity Disorder (ADHD) is a neurodevelopmental disorder characterized by reduced attention span, impulsivity and motor agitation outside the expected for age, currently being one of the best studied medical conditions. Clinical guidelines suggest that the first-line therapeutic approach for preschool children is behavioral parenting, interventions in an educational and instructional format for parents. Helping the Noncompliant Child (HNC) is a behavioral parenting training structured program based on the principles of behavior analysis with effectiveness in reducing externalizing behaviors in children aged 3 to 8 years, teaching new behaviors to parents for behavioral management of the preschool child with disruptive and dysfunctional behaviors, to improve the parent-child relationship and minimize these behaviors, through the Children's Game (JC) and Parent's Game (PG). The objective of this research was to evaluate, through structured observation and SNAP-IV scale, the effects of HNC on the change of obedience behavior and ADHD symptoms in preschool children. Children were randomized into two groups: HNC behavioral parenting with placebo and sham behavioral parenting with placebo. When comparing the groups in relation to the difference in the SNAP-IV scale score, it was possible to verify that the symptoms of inattention (F=1.7; p=0.19) and hyperactivity (F=0.5; p=0. 48) showed no statistically significant changes, with an excess of oppositional symptoms in the HNC group (F = 2.8; p = 0.098). In the JC, it is possible to observe the effect of a significant interaction in the children's obedience (F=3.9; p=0.049) in the HNC group, not being observed this effect in the disobedience (Sham, F=2.0; p=0.157). In PG, both the Obedience behavior (F=57.6; p=<0.001) and the Disobedience behavior (F=55.5; p<0.001) showed only a significant temporal effect, regardless of the group of children. Seeking to understand the relationship between the development of parental behaviors and the child's Obedience behaviors in the HNC group, it was observed that in the JC, the development of the Questions, Alpha Command and Warning behaviors showed to be behaviors with a statistically significant correlation with Obedience of children (Questions: rho = -0.34; p = 0.025) (Alpha command: rho = -0.43; p = 0.004) (Warning: rho = -0.34; p = 0.026), being different in the JP (Beta command: rho = -0.33; p = 0.029). Regarding Disobedience behavior, the development of Warning and Attend behavior was observed in the JC (Warning: rho = -0.30; p = 0.005) and in the JP (Attend: rho = 0.24; p = 0.021). It is concluded that parental behaviors were not correlated with changes in the child's ADHD symptoms, only in oppositional symptoms. Regarding the correlation between parental behaviors and child behavior, the findings showed moderate correlations with respect to Attend, Warning, Questions, Alpha Command and Beta Command. These results add important contributions in the area by outlining an analysis of the components of behavioral parenting training with the target behaviors of the intervention, allowing further studies with evidence-based interventions in the treatment of preschool children with ADHD
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
BiancaBatistaDalmaso.pdf (964.52 Kbytes)
Publishing Date
2023-02-17
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.