• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.5.2021.tde-23032022-124721
Document
Author
Full name
Daniela Melo de Almeida
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2021
Supervisor
Committee
Voos, Mariana Callil (President)
Pompeu, José Eduardo
Manoel, Edison de Jesus
Penha, Patricia Jundi
Title in Portuguese
Avaliação interdisciplinar da diadococinesia: coordenação motora, função executiva e escolaridade
Keywords in Portuguese
Desempenho psicomotor
Diadococinesia
Escolaridade
Função executiva
Prática interdisciplinar
Abstract in Portuguese
Diadococinesia é a habilidade de realizar movimentos rápidos, repetidos e alternados. Os testes de diadococinesia avaliam o desempenho da fala e dos membros superiores, e são utilizados na prática clínica e em pesquisa para avaliar pacientes com distúrbios neurológicos. OBJETIVO: Desenvolver um protocolo de avaliação interdisciplinar da diadococinesia, com testes para os membros superiores (direito, esquerdo, fase e antifase) e orais (/pa/, /ta/, /ka/, /pataka/ e /patakakatapa/); investigar possíveis relações entre a diadococinesia oral e de membros superiores; investigar possíveis efeitos da idade e da escolaridade no desempenho motor; e investigar possíveis relações entre diadococinesia e função executiva. MÉTODO: Foram avaliados 180 voluntários da comunidade com o mínimo de 2 anos de educação formal e visão normal ou corrigida por lentes. Os participantes foram divididos em duas faixas etárias: adultos (30-64 anos de idade) e idosos (65-89 anos) e em três grupos de escolaridade: baixa (2-5 anos de estudo formal); média (6-11 anos); alta (12 anos ou mais). RESULTADOS: O número de movimentos em antifase foi significativamente menor do que nas demais condições (p < 0,001). O número de repetições de /patakakatapa/ foi significativamente menor que nas demais condições (p < 0,001). Foram encontradas correlações fracas entre os testes de diadococinesia oral e dos membros superiores. Indivíduos com alto nível de escolaridade apresentaram maior número de repetições de diadococinesia de membros superiores e oral. Foram encontradas correlações moderadas entre os testes de diadococinesia oral e dos membros superiores e os testes que avaliam a função executiva. CONCLUSÃO: Desenvolvemos um protocolo interdisciplinar de avaliação da diadococinesia. A escolaridade apresentou maior influência que a idade no desempenho dos participantes. Sugerimos que as tarefas de diadococinesia oral e dos membros superiores avaliam habilidades diferentes, e que as tarefas de diadococinesia de pronação e supinação dos membros superiores contêm um componente cognitivo
Title in English
Interdisciplinary diadochokinesia assessment: motor coordination, executive function and educational status
Keywords in English
Diadochokinesia
Educational status
Executive function
Interdisciplinary placement
Psychomotor performance
Abstract in English
Diadochokinesia is the ability to perform rapid, repeated and alternated movements. Diadochokinesia tests assess speech and upper limbs performance, and they are applied in clinical practice and research to assess patients with neurological disorders. OBJECTIVE: To develop an interdisciplinary diadochokinesia assessment protocol, with upper limbs (right, left, phase and antiphase) and oral (/pa/, /ta/, /ka/, /pataka/ and /patakakatapa/) tests; to investigate possible relationships between oral and upper limbs diadochokinesia; to investigate possible effects of age and education on motor performance; and to investigate possible relationships between diadochokinesia and executive function. METHOD: 180 community volunteers with at least 2 years of formal education and normal or lens-corrected vision were evaluated. Volunteers were divided into two age groups: adults (30-64 years old) and elderly people (65-89 years old), and into three educational groups: low (2-5 years of formal education); average (6-11 years); high (12 years or more). RESULTS: The number of movements in antiphase was significantly lower than in other conditions (p < 0.001). The number of repetitions of /patakakatapa/ was significantly lower than in the other conditions (p < 0.001). Weak correlations were found between oral and upper limb diadochokinesia tests. Individuals with higher level of education had higher number of repetitions of upper limbs and oral diadochokinesia. Moderate correlations were found between oral and upper limbs diadochokinesia and tests that assess executive function. CONCLUSION: We developed an interdisciplinary diadochokinesia assessment protocol. Education had a greater influence than age on the participants' performance. We suggest that oral and upper limb diadochokinesis tasks assess different abilities, and that upper limb pronation and supination diadochokinesis tasks contain a cognitive component
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2022-03-30
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.