• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.5.2020.tde-19012021-113142
Document
Author
Full name
Cristiana Silveira Silva
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2020
Supervisor
Committee
Vasconcellos, Cidia (President)
Criado, Paulo Ricardo
Lyra, Isa Menezes
Valente, Neusa Yuriko Sakai
Title in Portuguese
Eficácia da utilização de uma plataforma de educação a distância associada a um livro eletrônico (e-book) no ensino da dermatologia voltado a estudantes de graduação em medicina
Keywords in Portuguese
Dermatologia; Educação à distância; Educação médica; E-book; Internet
Abstract in Portuguese
As novas tecnologias vêm influenciando todos os aspectos de nossa sociedade, indo desde as áreas do comércio e negócios à saúde e entretenimento. Obviamente, a educação não é uma exceção a esta regra, sendo necessário, portanto, uma adaptação às mudanças tecnológicas que ocorreram nos últimos anos sobretudo na área da Dermatologia em razão ao fato de ser uma especialidade essencialmente visual com grande potencial de se beneficiar destas novas tecnologias. Considerando este cenário, o objetivo deste estudo foi avaliar o ganho de conhecimento de alunos com a introdução de aulas on-line em conjunto com um Manual de Dermatologia on-line (ebook), como métodos auxiliares de ensino de Dermatologia no currículo de Graduação em Medicina. Foi realizado um estudo prospectivo incluindo estudantes do quarto semestre da Universidade Federal da Bahia - Brasil. Foram selecionados 129 alunos, que foram divididos em dois grupos; o grupo que participou de atividades presenciais apenas 57 alunos e o que participou das atividades presenciais associadas ao curso de educação a distância associado ao e-book :72 alunos (curso híbrido). Todos foram submetidos a uma avaliação pré e pós curso e o desempenho foi comparado entre os dois grupos. Apesar da avaliação pré curso não demonstrar qualquer diferença entre os grupos( 2,74 ±1,25 e 3,2 ± 1,22 curso convencional e híbrido respectivamente), os estudantes que participaram do curso híbrido apresentaram escores pós-testes superiores (8,18 ± 1,26) aos obtidos pelos alunos que participaram apenas das aulas presenciais (7,11 ± 1,04). Esta diferença foi estatisticamente significante (p < 0,05). Os resultados indicaram que o desempenho dos alunos de graduação , do curso de educação a distância em Dermatologia associado a utilização de um e-book , foi superior ao curso presencial apenas. Este estudo ressalta o papel significativo do uso recurso on-line de educação a distância associado a um e -book como ferramentas auxiliares ao ensino da Dermatologia para alunos de Graduação em Medicina
Title in English
Effectiveness of an e-learning course associated with an electronic book (e-book) to enhance dermatology learning to undergraduate medical students
Keywords in English
Dermatology; Education; Distance education; E-book; Internet
Abstract in English
Novel Internet-based applications and associated technologies have influenced all aspects of our society, ranging from areas of commerce and business to entertainment and healthcare. Education is not an exception to this rule. It can also benefit from recent technological advances, especially in areas such as dermatology, where imaging analysis is key. In this context, we have developed and analyzed the efficacy of a dermatology e-learning program and a e-book in the teaching of undergraduate medical students. We assessed the impact of these new teaching tools on the performance of fourth semester medical students of the Federal University of Bahia - Brazil. A total of 129 students were selected and divided into two groups; the first group (57 students) utilized traditional classroom paper-based tools and activities; whereas the second group (of 72 students) utilized our e-learning course and e-book, in a hybrid online plus traditional fashion. The students in both groups were submitted to pre- and post-course evaluations, and their performance was compared. Despite the previous evaluation of the course, not showing any difference between the groups (2.74 ± 1.25 and 3.2 ± 1.22, classroom and hybrid courses, respectively), students attending the hybrid course had better final term grades (8, 18 ± 1.26) than students who attended traditional classes (7.11 ± 1.04). This difference was statistically significant (p < 0.05). The results indicate that the performance of undergraduate students attending the course augmented with e-learning plus e-book tools was superior to the traditional course. This dissertation discusses the benefits of the use of e-learning education tools in enhancing teaching of dermatology to graduate medical students
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2021-03-05
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.