• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.48.2023.tde-24102023-180338
Document
Author
Full name
Isabel Cristina Rodrigues
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2023
Supervisor
Committee
Kruppa, Sonia Maria Portella (President)
Penteado, Claudio Luis de Camargo
Perrella, Cileda dos Santos Sant' Anna
Pinho, Thiago de Araujo
Silveira, Sergio Amadeu da
Title in Portuguese
Bobeou dançou: articulâncias nas ocupações das escolas estaduais paulistas em 2015
Keywords in Portuguese
Articulâncias
Direito à Educação
Ocupações
Reorganização Escolar
Teoria Ator-Rede
Abstract in Portuguese
No segundo semestre de 2015, o governo do Estado de São Paulo, por meio da medida intitulada Reorganização Escolar, anunciou fechar 94 escolas e remodelar para um único ciclo outras 754 unidades, deslocando e dividindo 311 mil estudantes por faixas etárias. Descontentes com a medida, os estudantes intentaram diversas estratégias, como diálogos com as Diretorias de Ensino, participações em audiências públicas e inúmeros atos de rua. O governo estadual paulista, por sua vez, ignorou a demanda apresentada e manteve seu objetivo, observado na publicação do decreto nº 61.672/2015. Não encontrando saídas ou qualquer disponibilidade ao diálogo, os estudantes resolveram, por fim, ocupar cerca de 200 escolas. Em consonância com a Teoria Ator-Rede de Bruno Latour, este estudo tem como principal objetivo mapear as ações dos atores nas ocupações até a derrubada do decreto da Reorganização Escolar. A Teoria Ator-Rede é uma teoria metodológica que tem como pressuposto seguir a trilha dos atores, mapeando as diversas mediações ali presentes. Essas mediações não contam com o domínio totalitário do homem, pois consideram todos os atores, tanto os humanos como os não-humanos, cruciais nos processos. O título desta tese faz referência a dois conceitos tratados por Latour: recalcitrância e articulação. Recalcitrância significa o esforço despendido para algo que existe continue existindo. Articulação é o que, em mediação com o outro, provoca formas novas e inesperadas. À junção dos dois fenômenos, recalcitrância e articulação, atribuímos um novo conceito articulância, convergência reafirmada como fundamental, para se alcançar um objetivo em contexto de disputa relacional. O material da pesquisa (entrevistas, conteúdos online, documentários, peça teatral e eventos acadêmicos), nos leva a concluir que, para a manutenção das ocupações, até a derrubada do decreto, foi preciso muito esforço coletivo e articulações, tanto por parte dos estudantes como por parte do governo estadual paulista. Obviamente que, neste caso, estudantes e governo, caminharam em direções opostas, no entanto, ambos foram articulantes. No que tange ao segmento estudantil, as articulâncias estiveram presentes em quatro pontos fundamentais no decorrer do movimento: no enfrentamento ao poder instituído, na busca constante pela horizontalidade, no trabalho em rede e nas ações coletivas para a sustentação da rotina da escola (limpeza, segurança, aulões, alimentação e comunicação). A tese afirma que os estudantes aprenderam a lutar durante a luta. A gestão da escola, feita por eles e com eles (estudantes), tem maior qualidade social que aquela que se restringe à obediência das ordens dos órgãos centrais do poder público. Concluímos também que os elementos presentes nas articulâncias podem ser desdobrados em outros contextos relacionais ao se observar disputa entre os atores, quando em associação, intentam um objetivo. No caso das ocupações, seguir articulantes foi crucial para os estudantes conquistarem a vitória perante a Reorganização Escolar.
Title in English
If you snooze, you lose: articulances in the occupations of the São Paulo state schools in 2015
Keywords in English
Actor-Network Theory
Articulance
Occupations
Right to Education
School Reorganization
Abstract in English
In the second semester of 2015, the São Paulo state government, through the measure entitled School Reorganization, announced the closure of 94 schools and the restructuring into a single cycle another 754 units, displacing and splitting 311.000 students by age groups. Dissatisfied with this decision, students attempted various strategies such as dialogues with the Education Boards, participation in public hearings, and numerous street protests. The São Paulo state government, in turn, ignored the demand presented and maintained its goal, as observed in the publication of Decree Nº 61.672/2015. Unable to find solutions or any willingness to engage in dialogue, the students ultimately decided to occupy around 200 schools. In line with Bruno Latour's Actor-Network Theory, this study has as its main objective to map the actions of the actors involved in the occupations leading up to the repeal of the decree. The Actor-Network Theory is a methodological theory that presupposes following the trail of the actors, mapping the various mediations present there. These mediations do not rely on human total dominance, as they consider all actors, both human and non-human, crucial in the processes. The title of this thesis refers to two concepts addressed by Latour: recalcitrance and articulation. Recalcitrance signifies the effort expended to maintain the existence of something. Articulation is what, in mediation with the other, provokes new and unexpected forms. By combining these two phenomena, recalcitrance and articulation, we attribute a new concept called articulance, reaffirming convergence as fundamental to achieving an objective in a context of relational dispute. The material of the research (interviews, online content, documentaries, theatrical play and academic events) leads us to conclude that, in order to maintain the occupations until the overthrow of the decree, significant collective effort and articulations were required, both from the students and by the São Paulo state government. Clearly, in this case, students and the government moved in opposite directions; however, both were "articulants". Regarding the student segment, the "articulances" were present in four fundamental aspects throughout the movement: in the confrontation with the established power, in the constant search for a horizontal organization, in the networking and in the collective action to maintain the routine of the schools (cleaning, security, study sessions, food and communication). The thesis affirms that the students learned to fight during the fight. The school management, done by them and with them (students), has greater social quality than that which is restricted to obedience to the orders of the central organs of public power. We also conclude that "articulance" can be unfolded in other relational contexts, by observing the dispute between the actors, when in association, they aim at a goal. In the case of the occupations, staying articulate was crucial for the students to achieve the victory against the School Reorganization.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2023-10-30
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.