• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.48.2021.tde-26112021-115601
Document
Author
Full name
Ana Paula Yazbek
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2021
Supervisor
Committee
Iavelberg, Rosa (President)
Fochi, Paulo Sergio
Macedo, Lino de
Title in Portuguese
Por que é preciso conhecer os bebês e as crianças bem pequenas para ser uma boa educadora da primeira infância?
Keywords in Portuguese
Autonomia
Brincar
Crianças
Educação da primeira infância
Educadoras
Interação
Abstract in Portuguese
A presente pesquisa dedica-se à investigação da premissa de que é necessário conhecer quem são as crianças de zero a três anos para ser uma boa educadora desta faixa etária. Nesse percurso, buscam-se referências para definir a especificidade desse papel e ainda se levanta a discussão de existir uma pedagogia própria para a educadora de crianças pequenas. O estudo ainda intenta avaliar a atuação da educadora, particularmente no que ela pode favorecer ou dificultar o protagonismo das crianças. De maneira especial, a pesquisa enfatiza a reflexão sobre como as formas de interação e os modos de cuidar e educar interferem na construção da autonomia da criança. Para tanto, o exercício parte de um exame sobre as concepções de ensino de crianças e sobre quem é a criança bem pequena, ao mesmo tempo em que estabelece um diálogo com referências práticas da autora no trabalho cotidiano com os bebês e as crianças bem pequenas. Assim sendo, apontam-se possíveis caminhos para a especificidade do papel da profissional de educação de primeira infância.
Title in English
Why do you need to know babies and very young children to be a good early childhood educator?
Keywords in English
Autonomy
Children
Early childhood education
Early childhood educator (ECE)
Educators
Interaction
Play
Abstract in English
This research is dedicated to the investigation of the premise that it is necessary to know who children from zero to three years are old to be a good educator in this age group. Along this path, references are sought to define the specificity of this role and the discussion of the existence of a pedagogy for young children's educators is still raised. The study also intends to assess the role of the educator, particularly in terms of what she can favor or hinder the role of children. In a special way, the research emphasizes the reflection on how the forms of interaction and the ways of caring and educating interfere in the construction of the child's autonomy. Therefore, the exercise starts from an examination of the conceptions of teaching children and about who the young child is, while establishing a dialogue with the author's practical references in daily work with babies and young children. Therefore, possible paths for the specific role of the early childhood education professional are pointed out.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
ANA_PAULA_YAZBEK.pdf (28.94 Mbytes)
Publishing Date
2021-11-30
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.