• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.48.2023.tde-26042023-130504
Document
Author
Full name
Daniela Augusta Ferraz
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2023
Supervisor
Committee
Rodrigues, Livia de Araujo Donnini (President)
Ortale, Fernanda Landucci
Tanzi Neto, Adolfo
Title in Portuguese
A abordagem CLIL e a Pedagogia do Pós-método: uma revisão sistemática sobre trabalho, conhecimentos e formação docente
Keywords in Portuguese
Agência docente
Autonomia docente
CLIL
Conhecimentos docentes
Formação docente
Pós-método
Trabalho docente
Abstract in Portuguese
A presente pesquisa constitui uma Revisão Sistemática da Literatura realizada com o intuito de verificar se as publicações acadêmicas nacionais e internacionais dos últimos dez anos de alguma forma corroboram com a percepção da pesquisadora de que há tensões teóricas entre a abordagem CLIL e o movimento Pós-método, principalmente em relação ao trabalho, conhecimentos e formação de professores de línguas. O intuito do trabalho é revelar o Estado da Arte das produções nacionais e internacionais publicadas na última década sobre os temas selecionados e analisar a autonomia e agência docente no processo de ensino de línguas, a partir de uma abordagem muito em voga em diversos contextos para o ensino de línguas e conteúdo, e um movimento que propõe, não a utilização de métodos ou abordagens num movimento de cima para baixo mas um processo de formação e desenvolvimento da autonomia e conhecimentos docentes, para que as escolhas referentes ao ensino de línguas sejam feitas a partir de uma teoria da prática sensível ao contexto (KUMARAVADIVELU, 2006). A Revisão Sistemática de artigos e trabalhos acadêmicos realizada em bases nacionais (Portal de Periódicos e no Catálogo de Teses e Dissertações da CAPES) e internacionais (ERIC e Taylor and Francis Online) no ano de 2020 resultou em diversos trabalhos e as produções foram organizadas a partir das combinações de busca e temáticas encontradas. A seleção dos trabalhos para análise foi baseada no interesse da pesquisadora sobre os temas da autonomia e agência docente. As produções na análise foram organizadas de acordo com os temas e países de origem e revelaram vantagens e contrapontos em relação ao uso da abordagem CLIL e dos pressupostos do movimento Pós-método nos contextos analisados.
Title in English
The CLIL approach and Postmethod Pedagogy: a systematic review on work, knowledge and teacher training
Keywords in English
CLIL
Post-method
Teacher agency
Teacher autonomy
Teachers knowledge
Teachers professional development
Teachers work
Abstract in English
The present research is a Systematic Literature Review which aims at verifying tensions between the CLIL approach and the Post-method Movement in national and international academic publications from the past ten years, related to teachers work, knowledge, and professional development. The paper also aims at revealing the State of the Art of national and international publications from the last decade, and at analyzing teachers autonomy and agency in language teaching from the point of view of a worldwide recognized approach and a movement that proposes, not the use of methods and approaches in a top-down movement, but a process which values teachers autonomy, knowledge, and development so that the choices concerning language teaching are made from the context in which it takes place, through a context-sensitive theory of practice (KUMARAVADIVELU, 2006). The Systematic Literature Review made in national databases (Portal de Periódicos, Catálogo de Teses e Dissertações da CAPES) and international databases (ERIC and Taylor and Francis Online) found several papers which were organized in tables and spreadsheets according to themes and search combinations. The selection of papers for analysis was based in the researchers interest on teachers autonomy and agency. The productions for analysis were organized according to countries of origin and themes and revealed advantages and disadvantages related to the use of CLIL and the theories proposed by the Post-method Movement in the contexts analyzed.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2023-04-27
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.