• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.48.2021.tde-22062021-193229
Document
Author
Full name
Carlos Henrique Rizzo Pereira
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2021
Supervisor
Committee
Riolfi, Claudia Rosa (President)
Bertoldo, Ernesto Sérgio
Gonçalves Segundo, Paulo Roberto
Title in Portuguese
Se essa rua fosse minha, eu mandava ladrilhar : os graus de autoria no ensino médio
Keywords in Portuguese
Argumentação
Autoria
Ensino médio
Escrita
Graus
Abstract in Portuguese
Esta dissertação analisa textos argumentativos, redigidos por alunos do Ensino Médio em escola pública, fora de contexto de avaliação, visando a identificar a diversidade dos recursos linguísticos que evidenciam os indícios de autoria (POSSENTI, 2002). Tem-se como objetivos específicos: 1) Traçar um panorama da produção dos alunos de Ensino Médio, diferenciando qualitativamente as características dos textos com mais ou menos autoria; e 2) Tendo em vista a necessidade de se levar os estudantes do Ensino Médio a escrever textos autorais, discutir a noção de graus de autoria. A hipótese elaborada é a de que a autoria em textos redigidos por estudantes em contexto escolar pode ser escalonada por meio de graus, que são identificáveis e analisáveis a partir da presença de indícios (marcas linguístico-discursivas) que se desvelam no texto. O corpus que compõe este trabalho são textos argumentativos coletados no ano de 2016, em uma escola pública da cidade de Osasco (SP). Os participantes da pesquisa são 285 alunos da 1a à 3a séries do Ensino Médio. Um primeiro movimento analítico foi buscar, junto ao corpus, os dois indícios de autoria propostos por Possenti (2002, 2013), quais sejam: 1) dar voz a outros enunciadores; e 2) manter distância em relação ao próprio texto. Ao fazê-lo, percebeu-se a necessidade de trabalhar analiticamente com novos indícios de autoria, quais sejam: 1) modalização discursiva; 2) coesão textual expressiva; 3) período hipotético aprofundado; 4) poder de metaforização; 5) engenhos da ironia; e 6) desvio criativo. Levando em conta a necessidade de, em contexto pedagógico, acompanhar a conquista da autoria por parte de sujeitos em formação, criou-se a escala de Graus de Autoria, um dispositivo de aferição da autoria que possibilitaria ao professor, em sala de aula, um modo promissor de registrar o quão autoral cada texto é, por meio da manifestação de diferentes indícios. A vantagem desse dispositivo seria, inclusive, a partilha com seus alunos. Como resultados, obtiveram-se apenas 10% de textos em maiores escalas dos Graus de Autoria, daí a necessidade de colaborar de forma propositiva, para que a escola encontre modos mais profícuos de ajudar o aluno a conquistar a escrita de textos cada vez mais autorais.
Title in English
If this street were mine, I would have it tiled: the degrees of authorship in high school
Keywords in English
Argumentative text
Authorship
Degrees
High school
Writing
Abstract in English
This dissertation analyzes argumentative essays, they were written by high school students at a public school, outside the context of evaluation, aiming to identify the diversity of linguistic resources that show evidence of authorship (POSSENTI, 2002). The specific objectives are: 1) Draw an overview the production of High School students, distinguishing qualitatively the characteristics of texts from authorship; and 2) Focusing on the need of asking students to write authorial texts, discuss the notion of degrees of authorship. The raised hypothesis is that authorship in texts written by those students at school context can be staggered through levels, which are identifiable and analyzed from linguistic-discursive marks, which are revealed in the text. The corpus that composes this research uses argumentative essays collected in 2016, at a public school in Osasco town (SP). The research participants are 285 students from the 1st to 3rd year of High School. A first analytical movement was to show, together with the corpus, the two evidences of authorship proposed by Possenti (2002, 2013), such as: 1) giving voice to other speakers; and 2) keep a distance from the text itself. Therefore, I realized the need to work on new evidence of authorship, in this case: 1) discursive modalization; 2) expressive textual cohesion; 3) in-depth hypothetical period; 4) power of metaphorization; 5) devices of irony; and 6) creative deviation. Regarding the results, in a pedagogical context, to monitor the achievement of authorship by students in training, the scale of degrees of authorship was created, a device for measuring authorship, which would allow the teacher in the classroom to a practical way of recording how authorial each text is, through the manifestation of different evidence. The advantage of this device would be sharing with students. Thus, only 10% of texts were achieved in larger scales of the Levels of Authorship, for this reason, it is necessary to collaborate in a purposeful way, so the schools can find more useful ways for helping the student to achieve the writing of increasingly authorial texts.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2021-06-24
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.