• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.48.2023.tde-20072023-115232
Document
Author
Full name
Luiza Ribeiro Xavier
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2023
Supervisor
Committee
Amaral, Monica Guimaraes Teixeira do (President)
Caiaffo, Stéfanis Silveira
Mello, Marina Pereira de Almeida
Title in Portuguese
O grupo como dispositivo de formação docente e a inclusão dos debates de raça gênero e classe em escolas públicas
Keywords in Portuguese
Cuidado
Formação docente
Relações raciais
Abstract in Portuguese
A inclusão de temáticas ligadas a gênero, raça e classe nas escolas é uma potente ferramenta de emancipação no processo pedagógico. Esta pesquisa tem como objetivo investigar as contribuições teóricas e práticas de uma psicologia implicada com a implementação dos debates de gênero, raça e classe na escola, por meio do acompanhamento de um grupo de professores vinculados a um projeto temático que pretende fomentar a construção de um currículo renovado com base em docências compartilhadas com artistas e pesquisadores. A partir de uma metodologia qualitativa segundo uma abordagem cartográfica (PASSOS; KASTRUP; ESCÓSSIA, 2009), foi constituído um grupo com os professores em uma escola estadual localizada na região metropolitana de São Paulo, no qual foi ofertado aos docentes um espaço de enfrentamento aos desafios coletivos relacionados a uma prática que introduz temáticas raciais, de gênero e de cuidado nas escolas. O grupo foi concebido como grupo-dispositivo, de caráter ativo, conectado pela processualidade que os atravessa. Consideramos que os resultados produzidos por esta pesquisa foram a construção de um espaço de acolhimento, compartilhamento de experiências e de criação de novas estratégias didáticas para o corpo docente da escola. Também avaliamos a partir dos relatos deste presente estudo que a construção teórica, prática e de reflexão sobre o processo grupal constitui-se como um importante caminho metodológico para a implementação da Lei 10.639.
Title in English
The group as a teacher training device and the inclusion of race, gender and class debates in public schools
Keywords in English
Care
Race relations
Teacher training
Abstract in English
The inclusion of issues related to gender, race and class in schools is a powerful emancipation tool in the pedagogical process. This research aims to investigate the theoretical and practical contributions of a psychology involved with the implementation of gender, race and class debates at school, through the monitoring of a group of teachers linked to a thematic project that intends to encourage the construction of a renewed curriculum based on teaching shared with artists and researchers. Based on a qualitative methodology according to a cartographic approach (PASSOS; KASTRUP; ESCÓSSIA, 2009), a group was constituted with teachers in a state school located in the metropolitan region of São Paulo, in which teachers were offered a space to confront the collective challenges related to a practice that introduces racial, gender and care issues in schools. The group was conceived as a device-group, with an active character, connected by the process that crosses them. We consider that the results produced by this research were the construction of a welcoming space, sharing experiences and creating new didactic strategies for the school's faculty. We also evaluated from the reports of this present study that the theoretical construction, practice and reflection on the group process constitutes an important methodological path for the implementation of Law 10,639.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2023-07-20
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.