• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Thèse de Doctorat
DOI
https://doi.org/10.11606/T.48.2023.tde-17072023-135048
Document
Auteur
Nom complet
Janice Gonçalves Alves
Adresse Mail
Unité de l'USP
Domain de Connaissance
Date de Soutenance
Editeur
São Paulo, 2023
Directeur
Jury
Duboc, Ana Paula Martinez (Président)
Carneiro, Alan Silvio Ribeiro
Mizan, Souzana
Mór, Walkyria Maria Monte
Pietri, Emerson de
Titre en portugais
Educação linguística em contextos escolares multilíngues: dando corpo às práticas de alfabetização e letramento
Mots-clés en portugais
(De)colonialidade
Alfabetização e letramento
Contextos escolares multilíngues
Corpo
Letramento crítico afetivo
Resumé en portugais
Esta pesquisa qualitativa, de cunho etnográfico participativo, tem como objetivo investigar as bases epistemológicas das práticas de alfabetização/letramento nos anos iniciais em uma escola multilíngue localizada na cidade de São Paulo, onde 30% das crianças matriculadas são migrantes ou descendentes de migrantes de países como Angola, Bolívia , China, Colômbia, Índia, Paquistão, Paraguai, Peru, Marrocos Bangladesh e Síria. Partindo de críticas recentes contra o ressurgimento de orientações altamente cognitivistas para a alfabetização, juntamente com uma preocupação em relação à excessiva metodologização e instrumentalização (BELINTANE, 2017; DUBOC; FERRAZ, 2021; 2018; SOUZA; DUBOC, 2021) das propostas contemporâneas que servem para todos, esta investigação pretende colocar o conceito de letramento sob novo escrutínio, com ênfase na importância do corpo, sob o viés onto-identitário, nos processos de construção de sentidos envolvendo crianças migrantes. A análise de dados com foco nos pequenos gestos que emergiram naquele contexto escolar mostra como privilégios e apagamentos em torno de binarismos duradouros no campo da alfabetização/letramento (KELL, GUZULA, MCKINNEY, 2021) como oral versus escrito, corpo versus mente, razão versus emoção, cognição versus contexto estão fortemente enredados nas práticas escolares e acabam por reforçar a violência ontoepistêmica especialmente em relação a crianças migrantes. Fundamentado nos aportes teóricos da Linguística Aplicada Crítica (MOITA LOPES, 2006; PENNYCOOK, 2001; 2006; 2012; RAJAGOPALAN, 2003) e do Pensamento Decolonial (CASTRO-GOMEZ, 2007; GROSFOGUEL, 2007; MIGNOLO, 2018; SANTOS, 2007; WALSH, 2012; 2018) com centralidade na noção de diferença, este estudo advoga em favor de uma abordagem de alfabetização/letramento baseada no letramento crítico afetivo (ANWARUDDIN, 2016), particularmente em contextos escolares multilíngues. Assim, o estudo reivindica trazer o corpo de volta (MENEZES DE SOUZA, 2019) nas práticas de letramento escolar como précondição para uma educação de linguagem situada, afetiva e crítica (DUBOC; FERRAZ, 2011; MENEZES DE SOUZA, 2011).
Titre en anglais
Linguistic education in multilingual school contexts: embodying literacy and literacy practices
Mots-clés en anglais
(De)colonialiy
Affective critical literacy
Body
Literacy
Multilingual school contexts
Resumé en anglais
This qualitative, participatory ethnography research aims to investigate the epistemological bases of literacy practices in the early years in a multilingual school located in the city of Sao Paulo, where 30% of the enrolled children are migrant or of migrant descent from countries such as Angola, Bolivia, China, Colombia, India, Pakistan, Paraguay, Peru, Morocco, Bangladesh and Syria. Departing from recent criticisms against the revival of highly cognitivist orientations to literacy along with a concern in relation to excessive methodologization and instrumentalization (BELINTANE, 2017; DUBOC; FERRAZ, 2021; 2018; SOUZA; DUBOC, 2021) in contemporary one-size-fits-all proposals, this investigation intends to place the concept of literacy under new scrutiny, with an emphasis on the importance of the body, under an onto-identitary perspective, in meaning making processes involving migrant children. Data analysis focusing on emerging micro gestures during school time show how privileges and erasures around long-lasting binaries within the literacy field (KELL, GUZULA, MCKINNEY, 2021) such as oral versus written, body versus mind, reason versus emotion, cognition versus context are strongly entangled in school practices and end up reinforcing ontoepistemic violence specially in relation to migrant children. Founded on the theoretical contributions of Critical Applied Linguistics (MOITA LOPES, 2006; PENNYCOOK, 2001; 2006; 2012; RAJAGOPALAN, 2003) and Decolonial Thinking (CASTRO-GOMEZ, 2007; GROSSFOGUEL, 2007; MIGNOLO, 2018; SANTOS, 2007; WALSH, 2012; 2018) and placing the notion of difference at the core, this study advocates in favor of a critical affective literacy approach (ANWARUDDIN, 2016) particularly in multilingual school contexts. In doing so, the study claims to bring back the body in school literacy practices as pre-condition towards a situated, affective and critical language education (DUBOC; FERRAZ, 2011; MENEZES DE SOUZA, 2011)
 
AVERTISSEMENT - Regarde ce document est soumise à votre acceptation des conditions d'utilisation suivantes:
Ce document est uniquement à des fins privées pour la recherche et l'enseignement. Reproduction à des fins commerciales est interdite. Cette droits couvrent l'ensemble des données sur ce document ainsi que son contenu. Toute utilisation ou de copie de ce document, en totalité ou en partie, doit inclure le nom de l'auteur.
Date de Publication
2023-07-18
 
AVERTISSEMENT: Apprenez ce que sont des œvres dérivées cliquant ici.
Tous droits de la thèse/dissertation appartiennent aux auteurs
CeTI-SC/STI
Bibliothèque Numérique de Thèses et Mémoires de l'USP. Copyright © 2001-2024. Tous droits réservés.