• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.48.2021.tde-14122021-165222
Document
Author
Full name
Sergio Luis Audi
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2021
Supervisor
Title in Portuguese
O teatro na perspectiva de uma educação emancipadora
Abstract in Portuguese
Esta pesquisa procura traçar um suporte teórico para apoiar o protagonismo da arte no processo de conhecimento e de emancipação do sujeito, entendendo a arte como objeto de conhecimento e como processo de conhecimento. Fechando seu foco na linguagem artística do teatro, procura levantar um horizonte de raciocínio e de pesquisa possível para práticas pedagógicas emancipatórias. Para isso, parte da concepção de liberdade e emancipação desenvolvida por Karl Marx, através do conceito de autoconformação do ser pela sua atividade prática e da historicidade da subjetividade humana. Nesta esteira, desenvolve, com bases em Lev Vigotski e Mikhail Bahktin, a importância da linguagem e do processo de significação na formação do sujeito, bem como seus processos e dinâmicas. A pesquisa também se nutre da psicanálise, abordando os mecanismos do inconsciente nas relações do desejo com a linguagem. Aborda também os encenadores pedagogos do século XX, o movimento teatral de São Paulo e a experiência artística do pesquisador como demonstração da concretização de epistemologias e pedagogias dentro da prática teatral. Aponta como a prática artística pode abrir caminhos para emancipação na ampliação dos horizontes do possível, na possibilidade do sujeito assumir o protagonismo da própria narrativa.
Title in English
Theater from the perspective of an emancipatory education
Abstract in English
This research seeks to provide a theoretical support to the protagonism of art in the process of knowledge and emancipation, understanding art as an object of knowledge and as a process of knowledge. Focusing on theatre language, seeks a possible reasoning and research for emancipatory pedagogical practices. Starts by the conception of freedom and emancipation developed by Karl Marx, through the concept of self-formation by practical activity and the historicity of human subjectivity. Also develops, based on Lev Vigotski and Mikhail Bahktin, the importance of the language and the process of meaning in the formation of the subject. The research also it based on psychoanalysis, approaching the mechanisms of the unconscious at the relationship of desire with lalguage. It also approach theatre artists from the XX century, the theatrical movement of São Paulo and the artistic experience of the researcher as a demonstration of epistemologies within theatrical practice. It states how artistic practice can open paths for emancipation, and the subjects possibility be protagonist of its own narrative.
 
Publishing Date
2021-12-15
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2022. All rights reserved.