• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.48.2022.tde-10022023-151727
Document
Author
Full name
Jussara de Oliveira Rodrigues Rubio
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2022
Supervisor
Committee
Rezende, Neide Luzia de (President)
Biazetto, Flávia Cristina Bandeca
Martin, Vima Lia de Rossi
Nascimento, Iracema Santos do
Souza, Maria Celeste de
Title in Portuguese
Literatura infantil de temática étnico-racial na produção acadêmica do século XXI
Keywords in Portuguese
Descolonização dos currículos
Educação étnico-racial
Formação de professores
Literatura infantil
Abstract in Portuguese
Esta pesquisa teve como objetivo investigar como a temática étnico-racial se apresenta no interior da literatura infantil brasileira, decorrente da obrigatoriedade legal instituída pela Lei nº 10.639/03 para o ensino de literatura africana e afro-brasileira nos currículos da educação básica, evidenciando qual a sua importância na formação da identidade étnico-racial e valorização da cultura africana e afro-brasileira desde a primeira infância. Como resultados, ressaltam-se a intrínseca relação entre a produção da literatura infantil e o desenvolvimento da educação escolar em nosso país. Somado a isso, identificamos que a dificuldade de definição do que é literatura infantil advém da instabilidade do próprio conceito de infância que ainda permeia importantes reflexões de teóricos pelo mundo todo (Ariès, 1981; Hunt, 2010; Fiuza, 2021, 2007). O resultado do levantamento de dados realizado nas plataformas digitais CAPES, BDTD-IBICT e SciELO indicou, de maneira geral, um ascendente interesse acadêmico pelo tema da literatura infantil durante as primeiras duas décadas dos anos 2000. Contudo, a verificação título a título revelou que uma parte muito pequena dessa produção destacou a literatura infantil como foco central, indicando que a mesma ainda luta por reconhecimento na área acadêmica. Desse modo, o panorama obtido pelo levantamento de dados sobre a produção acadêmica de literatura infantil de temática étnico-racial no mesmo período indicou situação semelhante, havendo crescente interesse pelo tema após a promulgação da Lei nº 10.639/03 em seus mais variados aspectos, mas foram poucas as pesquisas que indicaram em seus títulos o foco específico na literatura infantil africana/afro-brasileira/negra. Esses resultados, juntamente com a constatação de que existem poucas disciplinas obrigatórias nos cursos de formação de professores na área da Educação, que tratam da literatura infantil e da educação para as relações étnico-raciais, revelaram o lugar de subalternidade que ainda ocupam essas temáticas nas grades curriculares dos cursos de Pedagogia (Pereira, 1981; hooks, 2013; Silva, 2017; Debus, 2017). Concluímos que ambas temáticas foram relegadas historicamente a um patamar de inferioridade pelo campo acadêmico e que hoje, uma menos que a outra, certamente coexistem com a luta por seu reconhecimento. Acredita-se que seja urgente a descolonização dos currículos numa perspectiva negra brasileira defendida por Gomes (2019), compreendida por uma ruptura epistemológica, política e social, que alcance para além do campo da produção do conhecimento, como também as estruturas sociais e de poder. Nessa perspectiva, será possível formar professores por meio de um pensamento pedagógico emancipatório, que romperá com a hierarquização dos conhecimentos no ensino superior e, consequentemente, se desdobrará nos currículos da educação infantil.
Title in English
Children's literature with ethno-racial themes in the academic production of the 21st century
Keywords in English
Children's literature
Decolonization of curricula
Ethnic-racial education
Teacher education
Abstract in English
This research aimed to look up how the ethno-racial theme is presented in Brazilian children's literature, due to legal obligation established by Law 10.639/03 for the teaching of African and Afro-Brazilian literature in basic education curriculum highlighting its importance in the formation of ethno-racial identity and appreciation of African and Afro-Brazilian culture since early childhood. The results highlight the intrinsic relationship between the production of children's literature and the development of school education in our country. Added to it, we identified that the difficulty in defining what children's literature is comes from the instability of the very concept of childhood that still permeates important reflections from theorists around the world (Ariès, 1981; Hunt, 2010; Fiuza, 2021, 2007). The results of the data survey conducted in the digital platforms CAPES, BDTD-IBICT and SciELO indicated in general an increasing academic interest in the subject of children's literature during the first two decades of the 2000s. In the same way, the general overview obtained by the data survey on the academic production of children's literature with ethno-racial themes in the same period indicated a similar situation with a growing interest in the theme after the enactment of Law 10.639/03 in its various aspects, but few studies indicated in their titles a specific focus on African/Afro-Brazilian/Black children's literature. These results, along with the fact that there are few compulsory subjects in teacher training courses in the area of Education that deal with children's literature and education for ethno-racial relations, revealed the subordinate place that these themes still occupy in the curriculum of Pedagogy courses (Pereira, 1981; hooks, 2013; Silva, 2017; Debus, 2017). We conclude that both themes were historically relegated to a position of inferiority by the academic field and that today, one less than the other, they certainly coexist with the struggle for their recognition. It is believed to be urgent the decolonization of curriculum from a Black Brazilian perspective advocated by Gomes (2019), understood by an epistemological, political, and social rupture that reaches beyond the field of knowledge production, as well as the social and power structures. In this perspective, it will be possible to train teachers through an emancipatory pedagogical thinking, which will break with the hierarchization of knowledge in higher education and consequently, unfold in the curricula of early childhood education.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2023-02-14
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.