• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.48.2022.tde-08122022-161941
Document
Author
Full name
João Paulo Desconci
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2022
Supervisor
Committee
Mrech, Leny Magalhaes (President)
Grostein, Sandra Arruda
Santos, Niraldo de Oliveira
Title in Portuguese
O que a Psicanálise ensina? Como ensiná-lo?
Keywords in Portuguese
Ciência
Ensino
Escola de Psicanálise
Jacques Lacan
Psicanálise
Sigmund Freud
Transmissão e Educação
Universidade
Abstract in Portuguese
A pesquisa investigou as contribuições sobre o conceito de ensino a partir da descoberta freudiana do inconsciente. A decorrente subversão da razão, a partir de um saber estranho à consciência e que, portanto, não se sabe, implica na impossibilidade de ensinálo. O estudo revelou como a educação pode ser moralizada e repressiva, contribuindo para o adoecimento neurótico e prescindindo de uma discussão sobre a articulação entre normas e particularidades individuais. A Psicanálise, portanto, denuncia a definição de um ensino de modo geral que se apoia em perspectivas pré-estabelecidas e acaba por suturar experiências particulares, permitindo elaborar uma noção tal cujos interlocutores implicam-se a partir de uma enunciação singular e não anônima. Avançando no debate científico, a partir da linguística estrutural, e posteriormente, lançando mão da lógica, da matemática e da topologia, o discurso analítico propõe uma distinção entre ensino e transmissão, a partir da função significante e da instância da letra, alcançando um doutrinal de ciência próprio que visa a transmissão integral da psicanálise, não sem o cuidado com o sujeito. Justifica-se este estudo para a Universidade e para a Educação, na busca pela atualização do tema, a partir do que a Psicanálise ensina, e como ensiná-lo, especialmente na Escola Brasileira de Psicanálise.
Title in English
What does Psychoanalysis teach? How to teach it?
Keywords in English
Jacques Lacan
Psychoanalysis
School of Psychoanalysis
Science
Sigmund Freud
Teaching
Transmission and Education
University
Abstract in English
The research investigated the contributions on the concept of teaching from the Freudian discovery of the unconscious. The resulting subversion of reason, from a knowledge that is foreign to consciousness and that, therefore, is not known, implies the impossibility of teaching it. The study revealed how education can be moralized and repressive, contributing to neurotic illness and dispensing with a discussion about the articulation between norms and individual particularities. Psychoanalysis, therefore, denounces the definition of a teaching in general that is based on pre-established perspectives and ends up suturing particular experiences, allowing the elaboration of such a notion whose interlocutors are involved from a singular and nonanonymous enunciation. Advancing in the scientific debate, starting from structural linguistics, and later, making use of logic, mathematics and topology, the analytical discourse proposes a distinction between teaching and transmission, from the significant function and the instance of the letter, reaching a doctrinal of science itself that aims at the integral transmission of psychoanalysis, not without the care of the subject. This study is justified for the University and for Education, in the search for updating the theme, based on what Psychoanalysis teaches, and how to teach it, especially in Escola Brasileira de Psicanálise.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2022-12-12
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.