• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.48.2022.tde-05092022-140937
Document
Author
Full name
Carla da Silva Francisco
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2022
Supervisor
Committee
Pietri, Emerson de (President)
Oliveira, Fernando Rodrigues de
Pereira, Bárbara Cortella
Title in Portuguese
Os discursos sobre alfabetização em currículos oficiais do município de São Paulo
Keywords in Portuguese
Alfabetização
Análise do discurso
Currículo
Abstract in Portuguese
A presente pesquisa tem por objetivo analisar os processos de constituição dos discursos sobre alfabetização nos currículos oficiais produzidos pela Rede Municipal de Educação de São Paulo (RMESP) no período compreendido entre 1981 e 1992, considerando, especificamente, os primeiros anos do Ensino Fundamental e as concepções teóricas e metodológicas que fundamentaram a produção dos referidos documentos. A seguinte questão norteadora orientou as discussões: quais concepções teóricas e metodológicas sobre linguagem e o ensino da língua escrita orientaram as proposições curriculares oficiais para a alfabetização no município de São Paulo no período histórico estabelecido para a análise? Para responder a essa questão, foram analisados os enunciados sobre a alfabetização nos referidos documentos curriculares, observando-se, em momentos históricos específicos, os contextos sociais, históricos e políticos de sua produção e os processos de concorrência entre concepções teórico-metodológicas que fundamentaram as proposições pedagógico-curriculares para o ensino da escrita em suas fases iniciais. A análise dos dados se fundamentou em conceitos da Análise do Discurso de linha francesa, mais especificamente em conceitos relativos à compreensão da semântica global dos discursos analisados. Os resultados evidenciam as partilhas, apropriações, recusas e denegações de uma proposição curricular a outra, conforme os processos de concorrência entre diferentes concepções teóricas e metodológicas sobre linguagem e alfabetização e em função das condições sociais, políticas e ideológicas de produção dos documentos curriculares analisados.
Title in English
Discourses on literacy in official curricula in the city of São Paulo
Keywords in English
Curriculum
Literacy
Speech analysis
Abstract in English
The present research aims to analyze the processes of constitution of discourses on literacy in official curricula produced by the Municipal Education Network of São Paulo (RMESP) in the period between 1981 and 1992, specifically considering the first years of Elementary School and the theoretical and methodological concepts that supported the production of these documents. The following guiding question guided the discussions: what theoretical and methodological conceptions about language and the teaching of written language guided the official curricular propositions for literacy in the city of São Paulo in the historical period established for the analysis? To answer this question, the statements about literacy in the aforementioned curricular documents were analyzed, observing, in specific historical moments, the social, historical and political contexts of their production and the processes of competition between theoretical-methodological conceptions that founded the pedagogical-curricular propositions for teaching writing in its early stages. Data analysis was based on concepts of French Discourse Analysis, more specifically on concepts related to the understanding of the global semantics of the analyzed discourses. The results show the sharing, appropriation, refusal and denial of one curricular proposition to another, according to the processes of competition between different theoretical and methodological conceptions about language and literacy and according to the social, political and ideological conditions of production of the curricular documents analyzed.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2022-09-06
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.