• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.48.2020.tde-01102020-110429
Document
Author
Full name
Larissa Gonçalves Forster
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2020
Supervisor
Committee
Barzotto, Valdir Heitor (President)
Almeida, Lucélia de Sousa
Nascimento, Aline Santos de Brito
Title in Portuguese
Situações de leitura: contribuição aos estudos sobre formação de leitores
Keywords in Portuguese
Comportamento leitor
Corpo
Ensino fundamental
Formação de leitores
Leitura
Abstract in Portuguese
Este trabalho tem como objetivo analisar o comportamento de crianças leitoras em diferentes situações de leitura (SLs). As crianças colaboradoras são estudantes de uma escola municipal da cidade de São Paulo, cursam o 3o, o 4o e o 5o anos do ensino fundamental e foram observadas em diferentes SLs em diferentes espaços da escola, a saber: a sala de leitura, a sala de aula da professora polivalente, um corredor e a sala de artes. Partindo-se inicialmente de reflexões sobre práticas culturais e práticas de leitura à luz da fortuna crítica, chegou-se ao corpo dessas crianças leitoras e sua relação com os elementos da SL: o texto (literário ou não literário), o suporte do texto, o leitor, o propósito de leitura e o espaço onde a leitura ocorre. A reflexão sobre tais elementos nas SLs, especialmente no que se refere à definição de leitor de Britto (2015), possibilitou a formulação da seguinte pergunta norteadora: Em que medida os elementos de uma SL impactam na pluralidade de comportamentos leitores? Assim, o corpus desta pesquisa é constituído por diversos registros dessas SLs: fotografias, gravações em vídeo, registros em diário de campo e entrevistas. A análise dos registros tornou possível a verificação de que a alteração de um único elemento da SL pode gerar mudanças maiores ou menores no comportamento das crianças leitoras, principalmente no que diz respeito aos seus corpos.
Title in English
Reading situations: contributions to the studies on readers' development
Keywords in English
Body
Primary school
Reader behavior
Readers development
Reading
Abstract in English
The goal of this dissertation is to analyze childrens reading behavior in various reading situations. The participants were children attending years 3, 4, and 5 of primary school in public school from São Paulo. They were observed during many different RSs in various school environments, namely: the reading room; their homeroom; a hallway; and the art classroom. Initially deriving from reflections on the cultural and reading practices presented on critical literature, the analyses focus on these childrens bodies and their connection to the following RS elements: the text (literary or non-literary), the text support, the reader, the reading purpose, and the environment where the reading occurs. Reflecting on these RS elements, especially considering Brittos (2015) definition of reader, enabled the formulation of the following research question: To what extent do the elements of a RS affect the diversity of reading behaviors? Thus, the research corpus comprises various recordings of these RSs: photographs, video recordings, field journal entries, and interviews. This record analysis leads to investigations on how altering a single element of the RS can cause major or minor changes in the childrens reading behavior, mainly in regards to their bodies.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2020-12-10
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.