• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.48.2021.tde-26112021-122015
Document
Author
Full name
Daniela Signorini Marcilio
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2021
Supervisor
Committee
Nascimento, Maria Letícia Barros Pedroso (President)
Gobbi, Marcia Aparecida
Lopes, Jader Janer Moreira
Serrão, Celia Regina Batista
Silva, Tathyana Gouvêa da
Title in Portuguese
Que lugar é o lugar da criança? Investigando a participação de crianças e adolescentes na educação não formal, em um Centro de Crianças e Adolescentes (CCA), na zona leste da cidade de São Paulo
Keywords in Portuguese
Centro para Crianças e Adolescentes
Crianças
Educação não formal
Infância
Participação
Zona leste
Abstract in Portuguese
Há muito tempo a infância tem sido reservada às instituições, sendo a escola a principal delas, mas, fora do horário escolar, são variados os lugares onde as crianças podem estar. Este estudo tem como objetivo compreender e problematizar, de um lado, o que é oferecido de possibilidade de participação para as crianças e adolescentes que frequentam uma instituição, no caso, o Centro para Crianças e Adolescentes (CCA), que oferece atividades no período inverso ao horário escolar, o contraturno; de outro lado, o foco é identificar quais as formas de participação de que as crianças fazem uso nessa instituição. O referencial teórico é sustentado pelos Estudos da Infância - campo interdisciplinar, com destaque para a Sociologia e a Geografia da Infância - e pelos aportes da educação não formal. Trata-se de uma pesquisa qualitativa, que utiliza levantamento bibliográfico, documental e pesquisa de campo, incluindo observações, brincadeiras, entrevistas e rodas de conversas com os grupos infantis que frequentam um CCA localizado no distrito Água Rasa, região leste do município de São Paulo, Brasil.
Title in English
What place is the childs place? Investigating the children and adolescentes participation in non-formal education
Keywords in English
Center for Children and Adolescents
Childhood
Children
Non-formal education Participation. East zone
Abstract in English
For a long time childhood has been reserved for institutions, being school the main of them, but, outside school hours, there are varied places where they can be. This study aims to understand and problematize what is offered in terms of possibilities of participation for children and adolescents who attend an institution, the Center for Children and Adolescents (CCA), which offers activities in the period inverse to school hours, and also identify what are the forms of participation that children employ in this institution. The theoretical framework is supported by the studies of childhood, an interdisciplinary field, with emphasis on sociology and the geography of childhood and by the contributions of non-formal education. This is a qualitative research, which uses bibliographic, documentary, and field research, including observations, games, interviews and conversation wheels with children's groups attending a CCA located in the Água Rasa district, east of the city of São Paulo, Brasil.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2021-12-01
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.