• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.48.2023.tde-21062023-102621
Document
Author
Full name
Anna Carolina Ferreira Lima
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2023
Supervisor
Committee
Ribeiro, Cintya Regina (President)
Aquino, Julio Roberto Groppa
Bocchetti, André
Costa, Cristiano Bedin da
Munhoz, Angelica Vier
Title in Portuguese
Notações coreográficas: a partilha do gesto editorial
Keywords in Portuguese
Ascese
Edição
Educação
Michel Foucault
Notações Coreográficas
Abstract in Portuguese
Esta pesquisa investiga esforços no sentido de fazer tender a zero a distância entre certo modo de pensamento e gesto, ou simplesmente ascese. Para tanto, recorre a práticas de documentação gráfica da dança denominadas notações coreográficas. Aqui reunidas em 20 espécimes situados entre 1496 e 1981, tais práticas tornam diferentes modos de dançar, ensinar, estudar, ler e escrever legíveis em termos de pensamento-ato. Dessa forma, permitem investigar a relação ascética entre educação, dança e pensamento, enfoque esse derivado do estabelecimento preliminar de uma conversação entre dissertações e teses defendidas ao longo da última década no território nacional, e alguns pensadores pós-estruturalistas concentrados na relação entre filosofia e dança. A ênfase ao aspecto procedimental da ascese corporal, ensejada pelo arquivo das notações, encontra suporte nos oito cursos ministrados por Michel Foucault no Collège de France entre 1976 e 1984. Uma vez que esses cursos se caracterizam por certa descontinuidade nos planos temático, teórico e empírico, a relação entre tal conjunto e o das notações ocorre por interpelação recíproca. Investigamos o arquivo das notações a partir do operador de edição. Considerando aqui a edição como uma força de afetação das práticas, o referido operador foi forjado em companhia dos últimos cinco cursos da série foucaultiana, os quais tinham a ascese como um fio condutor. Do encontro entre essa mesma fração dos cursos e as notações, a abordagem da ascese por meio de seus procedimentos editoriais encaminha a investigação para dois realces: o de uma diferença operativa entre uma ascese local, especializada, e uma ascese geral; e outro concernente tanto ao modo de presença do mundo quanto ao modo de relação com este, no exercício de si. A partir disso, delineia-se a necessidade de acompanhar a série dos oito cursos de Michel Foucault tendo em vista modos de relação com o mundo. A partir das modalidades relacionais de enfrentamento (por meio do curso de 1976), obediência (por meio dos três cursos entre 1978 e 1980) e composição (por meio dos quatro cursos entre 1981 e 1984), a sondagem dos oito cursos levou ao destaque de diferenças nos procedimentos editoriais de relação com o risco. Em vista das implicações ético-políticas concernentes a tal relação, emerge na pesquisa a necessidade de realizar um deslocamento tático no foco da ascese. Esta pesquisa culmina em uma defesa da relevância ético-estético-política das práticas de edição, na qualidade de saberes determinantes para o vitalismo de qualquer dito domínio de saber; e, por conseguinte, da condição privilegiada do gesto docente como vetor de circulação e partilha de tais práticas, em sua força sempre local, a despeito da relevância comumente atribuída aos saberes por elas editados.
Title in English
Dance notation: sharing the editorial gesture
Keywords in English
Ascesis
Dance Notation
Edition
Education
Michel Foucault
Abstract in English
This research investigates efforts to reduce to zero the distance between a certain way of thinking and gesture, or simply ascesis. To do so, it resorts to practices of graphic documentation of dance called dance notation. Here gathered in 20 specimens located between 1496 and 1981, such practices make different ways of dancing, teaching, studying, reading and writing readable in thought-act terms. In this way, they allow us to investigate the ascetic relationship between education, dance and thought, a focus derived from a preliminary establishment of a conversation between dissertations and theses defended over the last decade in the national territory, and some post-structuralist thinkers focused on the relationship between philosophy and dance. The emphasis on the procedural aspect of bodily ascesis, brought about by the notation practices, finds support in the eight courses given by Michel Foucault at the Collège de France between 1976 and 1984. Since these courses are characterized by a certain discontinuity in the thematic, theoretical and empirical levels, the relationship between such a set and that of notations occurs by reciprocal interpellation. We investigate the notations through the operator of edition. Considering here edition as a force that affects practices, such operator was forged in the company of the last five courses of the Foucauldian series, which had ascesis as a guiding thread. From the encounter between this same fraction of the courses and the notations, the approach to ascesis through its editorial procedures leads the investigation towards two highlights: that of an operative difference between a local, specialized ascesis and a general one; and another concerning both the mode of presence in the world and the mode of relationship with it, in the exercise of oneself. From this, the need to follow the series of eight courses by Michel Foucault is outlined, in view of ways of relating to the world. From the relational modalities of confrontation (through the course given em 1976), obedience (through the three courses given between 1978 and 1980) and composition (through the four courses given between 1981 and 1984), the exploration of the eight courses led to the highlight of differences in risk-related editorial procedures. In view of the ethical-political implications concerning this relationship, the need to carry out a tactical shift in the focus of ascesis emerges in the research. It culminates in a defense of the ethical-aesthetic-political relevance of the editing practices, as a determinant knowledge for the vitalism of any so-called domain of knowledge; and, consequently, the privileged condition of the teaching gesture as a vector for the circulation and sharing of such practices, in their sempiternal local strength, despite the relevance commonly attributed to the knowledge edited by them.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2023-06-22
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.