• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Disertación de Maestría
DOI
https://doi.org/10.11606/D.48.2024.tde-20052024-141147
Documento
Autor
Nombre completo
Eduardo Jose Moraes Junior
Dirección Electrónica
Instituto/Escuela/Facultad
Área de Conocimiento
Fecha de Defensa
Publicación
São Paulo, 2024
Director
Tribunal
Oliveira, Rosenilton Silva de (Presidente)
Silva, Vagner Goncalves da
Souza, Ellen de Lima
Título en portugués
Educação antirracista no Brasil: uma análise da produção teórica africana e afrodiaspórica
Palabras clave en portugués
Cheikh Anta Diop
Educação das relações étnico-raciais
Lei 10639/2003
Teoria antirracista
Resumen en portugués
Em diálogo como os artigos 26-A, 79-A e 79-B da Lei n° 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece o ensino de história e cultura africana e afro-brasileira na educação básica, esta pesquisa analisa aspectos teóricos da obra de Cheikh Anta Diop procurando identificar as contribuições da intelectualidade africana e afrodiaspórica ao desenvolvimento da reeducação das relações étnico-raciais no Brasil. A partir da revisão bibliográfica e da análise dos dispositivos legais que regem a educação escolar brasileira, a pesquisa evidencia a presença de algumas das teses diopianas em processos educativos direcionados à erradicação do racismo. Demonstra, além disso, como algumas das proposições presentes nas Diretrizes Curriculares para a Educação das Relações Étnico-raciais e o ensino de história e cultura africana e afro-brasileira incorporam certos princípios filosóficos e teóricos característicos do pensamento africano contemporâneo.
Título en inglés
Anti-racist education in Brazil: an analysis of African and Afro-diasporic theoretical production
Palabras clave en inglés
Anti-racist education
Anti-racist theory
Cheikh Anta Diop
Law 10639/2003
Resumen en inglés
In dialogue with articles 26-A, 79-A and 79-B of Law No. 9.394, of December 20, 1996, which establishes the teaching of African and Afro-Brazilian history and culture in basic education, this research analyzes theoretical aspects of Cheikh Anta Diop's work, seeking to identify the contributions of African and Afro-diasporic intellectuals to the development of the re-education of ethnic-racial relations in Brazil. Based on a bibliographical review and an analysis of the legal provisions governing Brazilian school education, the research shows the presence of some of Diop's theses in educational processes aimed at eradicating racism. It also shows how some of the proposals in the Curricular Guidelines for the Education of Ethnic-Racial Relations and the teaching of African and Afro-Brazilian history and culture incorporate certain philosophical and theoretical principles characteristic of contemporary African thought.
 
ADVERTENCIA - La consulta de este documento queda condicionada a la aceptación de las siguientes condiciones de uso:
Este documento es únicamente para usos privados enmarcados en actividades de investigación y docencia. No se autoriza su reproducción con finalidades de lucro. Esta reserva de derechos afecta tanto los datos del documento como a sus contenidos. En la utilización o cita de partes del documento es obligado indicar el nombre de la persona autora.
Fecha de Publicación
2024-05-22
 
ADVERTENCIA: Aprenda que son los trabajos derivados haciendo clic aquí.
Todos los derechos de la tesis/disertación pertenecen a los autores
CeTI-SC/STI
Biblioteca Digital de Tesis y Disertaciones de la USP. Copyright © 2001-2024. Todos los derechos reservados.