• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Thèse de Doctorat
DOI
https://doi.org/10.11606/T.48.2022.tde-01122022-162237
Document
Auteur
Nom complet
Lisbeth Soares
Adresse Mail
Unité de l'USP
Domain de Connaissance
Date de Soutenance
Editeur
São Paulo, 2022
Directeur
Jury
Molina, Karina Soledad Maldonado (Président)
Abreu, Thiago Xavier de
Asnis, Valéria Peres
Cordeiro, Jaime Francisco Parreira
Souza, Veronica dos Reis Mariano
Titre en portugais
Pedagogia Musical Aberta: por uma Educação Musical crítica, inclusiva e transformadora
Mots-clés en portugais
Educação Inclusiva
Educação Musical
Pedagogia Histórico-Crítica
Pedagogia Musical Aberta
Psicologia Histórico-Cultural
Resumé en portugais
A pesquisa ora apresentada, de caráter teórico e estruturada a partir do método do materialismo histórico-dialético, tem como objetivo geral estabelecer um diálogo entre a Pedagogia Histórico-Crítica (PHC) e a Pedagogia Musical Aberta (PMA), uma proposta do Fórum Latino-Americano de Educação Musical (FLADEM), identificando as contribuições deste diálogo para uma Educação Musical crítica, inclusiva e transformadora. Nesta perspectiva, indica a Psicologia Histórico-Cultural (PsiHC) como fundamento psicológico e a Declaração de Salamanca como documento de referência para a discussão da Educação Musical e da Educação Inclusiva. Apresenta a PMA como objeto de estudo e analisa diversas publicações vinculadas ao FLADEM para localizar as bases epistemológicas desta proposta que é apresentada como diferenciada no campo da Educação Musical. Tendo como principais referências as produções de Dermeval Saviani, Newton Duarte, Violeta Gainza e Marisa Fonterrada, dentre outros autores, propõe a discussão de conceitos e abordagens pertinentes à Educação Musical, dando destaque para o Modelo Conservatorial e os Métodos Ativos, em uma perspectiva histórica. Defende a importância da Educação Musical Escolar, considerando a aprendizagem de Música como um direito, que, no entanto, ainda permanece sendo privilégio de algumas pessoas. Reflete sobre as polarizações entre Pedagogia Tradicional e Pedagogia Nova, Educação Musical e Musicalização, localizando a PMA nesse contexto sócio-histórico e questionando se esta pode ser considerada uma nova ideia pedagógica, à luz das proposições da PHC. Estabelece relações desses argumentos com a Educação Inclusiva, apresentando um breve histórico sobre a construção social dos conceitos de normalidade/anormalidade, bem como de talento/aptidão musical, expondo as contradições entre a ideia de Música para todos e Música para alguns. Discute sobre as consequências da valorização da prática em detrimento da teoria no campo da Educação Musical e conclui apresentando alguns limites e desdobramentos da pesquisa, com proposições para uma possível superação da polarização entre o Modelo Conservatorial e os Métodos Ativos.
Titre en anglais
Open Music Pedagogy: for a critical, inclusive and transformative Music Education
Mots-clés en anglais
Critical-Historical Pedagogy
Historical-Cultural Psychology
Inclusive Education
Music Education
Open Musical Pedagogy
Resumé en anglais
The research presented here, of a theoretical nature and structured from the method in historical-dialectical materialism, has the general objective of establishing a dialogue between Historical-Critical Pedagogy (PHC) and Open Musical Pedagogy (PMA), a proposal of the Latin American Music Education Forum (FLADEM), identifying the contributions of this dialogue to a critical, inclusive and transformative Music Education. In this perspective, it indicates Historical-Cultural Psychology (PsiHC) as a psychological foundation and the Salamanca Declaration as a reference document for the discussion of Music Education and Inclusive Education. It presents the PMA as an object of study and analyzes several publications linked to FLADEM to locate the epistemological bases of this proposal that which is presented as differentiated in the field of Music Education. Having as main references the productions of Dermeval Saviani, Newton Duarte, Violeta Gainza and Marisa Fonterrada, among other authors, it proposes the discussion of concepts and approaches relevant to Music Education, highlighting the Conservatorial Model and Active Methods, in a historical perspective. It defends the importance of School Music Education, considering music learning as a right, which, however, still remains a privilege for some people. It reflects on the polarizations between Traditional Pedagogy and New Pedagogy, Musical Education and Musicalization, locating the PMA in this socio-historical context and questioning whether this can be considered a new pedagogical idea, in the light of the PHC propositions. It establishes relations between these arguments and Inclusive Education, presenting a brief history of the social construction of the concepts of normality/abnormality, as well as musical talent/aptitude, exposing the contradictions between the idea of Music for all and Music for some. It discusses the consequences of valuing practice to the detriment of theory in the field of Music Education and concludes by presenting some limits and developments of the research, with propositions for a possible overcoming of the polarization between the Conservatorial Model and Active Methods.
 
AVERTISSEMENT - Regarde ce document est soumise à votre acceptation des conditions d'utilisation suivantes:
Ce document est uniquement à des fins privées pour la recherche et l'enseignement. Reproduction à des fins commerciales est interdite. Cette droits couvrent l'ensemble des données sur ce document ainsi que son contenu. Toute utilisation ou de copie de ce document, en totalité ou en partie, doit inclure le nom de l'auteur.
Date de Publication
2022-12-05
 
AVERTISSEMENT: Apprenez ce que sont des œvres dérivées cliquant ici.
Tous droits de la thèse/dissertation appartiennent aux auteurs
CeTI-SC/STI
Bibliothèque Numérique de Thèses et Mémoires de l'USP. Copyright © 2001-2024. Tous droits réservés.