• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.48.2022.tde-25082022-145002
Document
Author
Full name
Herbert Alexandre João
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2022
Supervisor
Committee
Oliveira, Mauricio Pietrocola Pinto de (President)
Pessanha, Márlon Caetano Ramos
Scarpa, Daniela Lopes
Toti, Frederico Augusto
Vicentini, Paula Perin
Title in Portuguese
O engajamento na formação continuada de professores: perspectiva dos rituais de interação e das emoções
Keywords in Portuguese
Emoções
Engajamento emocional
Formação continuada de professores de ciências
Rituais de Interação
Abstract in Portuguese
Nesta pesquisa, busca-se entender quais seriam os elementos presentes na interação entre professores de ciências da natureza que propiciam o engajamento emocional em um curso de formação continuada. Engajamento colocado como emergindo de emoções geradas coletivamente, tendo implicações para a cognição e o comportamento. Desta forma, os referenciais teóricos adotados neste estudo se fundamentam na teoria sociológica das emoções e na tradição da microssociologia americana sobre os rituais de interação. Estes enquanto um mecanismo de emoção e atenção mutuamente focalizadas, que produz uma realidade momentaneamente compartilhada, que por meio disso gera solidariedade e símbolos de filiação a um grupo. Sendo as emoções tratadas como processos biológicos, cognitivos e culturais que abrangem estados fisiológicos de excitação. Compreende-se que nos momentos de formação de professores de ciências, a experiência emocional coletiva é complexa e mapear elementos presentes nestas interações que podem indicar engajamento emocional seriam instrumentos pertinentes para o planejamento de formações futuras. Desta forma, para conhecer melhor o arcabouço de pesquisas sobre a temática abordada nesta tese, realizou-se inicialmente um levantamento das publicações nacionais e internacionais e percebeu-se que existem poucas pesquisas que tratam sobre engajamento emocional na formação continuada de professores de ciências, mas que muito se tem discutido sobre a importância de rituais de interação de sucesso e emoções positivas para a aprendizagem de ciências. Os dados para a presente pesquisa foram obtidos de cinco encontros de formação continuada de professores de ciências que ocorreram na diretoria de ensino de São Carlos/SP, com uma média de 16 professores. O percurso teórico-metodológico desta tese se estrutura como uma pesquisa de abordagem qualitativa, interpretativa, fenomenológica-hermenêutica e multimétodos. Para observar o micro, onde os detalhes da vida cotidiana podem ser investigados, torna-se importante o uso da pesquisa orientada a eventos. Ao localizar o evento através de heurísticos em gravações de áudio e vídeo, é possível interpretá-lo na perspectiva da fenomenologia-hermenêutica. Os resultados demonstram que os professores de ciências se engajam emocionalmente quando surge ao debate questões próprias do seu cotidiano, suas emoções não são expressas apenas como algo individual, mas coletivo e fazem parte de suas experiências socioculturais de interações passadas. O humor e a raiva trouxeram à tona experiências próprias dos professores de ciências, algo que traz o sentimento de pertencimento ao grupo, que coloca um símbolo sagrado coletivo. Conclui-se, portanto, que para o engajamento emocional é necessário a presença de símbolos sagrados, o compartilhamento de emoções e o sentimento de pertencimento ao grupo.
Title in English
Engagement in continuing teacher education: perspective of interaction rituals and emotions
Keywords in English
Continued education of science teachers
Emocional engagement
Emotions
Interaction rituals
Abstract in English
This work attempts to understand what would be the elements present in the interaction between natural science teachers that enable emotional engagement in a continuing education course. Engagement posed as emerging from collectively generated emotions, having implications in behavior and cognition. Thus, the theoretical references adopted in this study are based on the sociological theory of emotions and on the american microsociology tradition regarding interaction rituals. These as a mutually focused mechanism of emotion and attention that produce a momentarily shared reality through which solidarity and symbols of filiation to a group are generated. Treating the emotions as biological, cognitive and cultural processes that encompass physiological states of excitation. Comprehending that in moments of science teacher education, the collective emotional experience is complex and mapping elements present in such interactions that could indicate emotional engagement would be pertinent instruments to the planning of future education. Hence, to better know the framework of research on the theme of this thesis, a survey of national and international publications was initially conducted and it was noted that few papers addressing emotional engagement in science teachers continued education existed, however much has been discussed regarding the importance of successful interaction rituals and positive emotions to the learning of sciences. The data for the present study were obtained from five different meetings of continued education of science teachers that occurred in the São Carlos/SP school district, with an average of 16 teachers. The theoretical-methodological approach of this thesis is structured as a study with a qualitative, interpretative, phenomenological-hermeneutic and multimethod approach. To observe the micro, where details of everyday life can be investigated, it becomes important to use event-oriented study. In locating the event through heuristics found in video and audio recordings, it is possible to interpret it through the phenomenologicalhermeneutics perspective. The results demonstrate that science teachers emotionally engage when questions of their daily lives rise to the debate, their emotions are not expressed as something simply individual but collective and are part of their experiences of past sociocultural interactions. Humor and anger brought forth the science teachers' own experiences, which calls on the feeling of belonging to the group and places a sacred collective symbol. Therefore, it is concluded that for social engagement it is necessary to have the presence of sacred symbols, emotion sharing and the feeling of belonging to the group.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2022-09-02
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.