• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.48.2023.tde-23102023-164000
Document
Author
Full name
Gabriela Rossi Viana
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2023
Supervisor
Committee
Roberto, Lúcia Helena Sasseron (President)
Bastos, Ana Paula Solino
Capecchi, Maria Candida Varone de Morais
Title in Portuguese
Curiosidades e objetos epistêmicos: análise de interações em aulas de Ciências da Natureza nos anos iniciais
Keywords in Portuguese
Curiosidade
Ensino de Ciências por investigação
Ensino Fundamental
Objeto epistêmico
Abstract in Portuguese
Nesta pesquisa, buscamos compreender como as curiosidades são mobilizadas no trabalho com objetos epistêmicos em aulas de Ciências da Natureza nos anos iniciais do Ensino Fundamental. Considerando as discussões da área de pesquisa em Ensino de Ciências, que abordam o desenvolvimento da alfabetização científica dos estudantes (AC) a partir do ensino por investigação (EI), utilizamos pressupostos freireanos sobre a importância de uma educação da pergunta, que estimule e reforce a curiosidade para alcance de uma formação crítica. Nossos dados retratam atividades que fizeram parte de um projeto envolvendo estudantes do primeiro ano do Ensino Fundamental que investigaram e buscaram verificar a hipótese da transformação de lagartas em borboletas. Durante as atividades ocorridas, identificamos que as curiosidades puderam ser mobilizadas a partir de três situações complementares envolvendo objetos colocados em investigação: (1) surgimento da curiosidade, (2) externalização da curiosidade, e (3) tratativa para com a curiosidade externalizada. Cada uma dessas situações proporcionou diferentes formas de lidar com as curiosidades manifestadas no trabalho com objetos epistêmicos e abriram possibilidades para o alcance de uma educação crítica, envolvendo os estudantes em ações compatíveis com práticas científicas para compreensão de fenômenos que os cercam.
Title in English
Curiosities and epistemic objects: analysis of interactions in Natural Sciences classes in early years
Keywords in English
Curiosity
Elementary School
Epistemic objects
Inquiry-based science teaching
Abstract in English
In this research, we sought to understand how curiosity is mobilized in working with epistemic objects in Natural Sciences classes in the early years of Elementary School. Considering the discussions in the field of Science Education research that address the development of students' scientific literacy through the inquiry-based teaching approach, we used freirean assumptions about the importance of an education of questioning that stimulates and reinforces curiosity for the attainment of critical formation. Our data depict activities that were part of a project involving first-year Elementary School students who investigated and sought to verify the hypothesis of the transformation of caterpillars into butterflies. During the activities, we identified that curiosity could be mobilized through three complementary situations: (1) emergence of curiosity, (2) externalization of curiosity, and (3) dealing with externalized curiosity. Each of these situations provided different ways of dealing with expressed curiosities and opened possibilities for achieving critical education by involving students in actions compatible with scientific practices to understand the phenomena around them.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2023-10-30
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.