• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.48.2023.tde-23052023-110228
Document
Author
Full name
Kleber William Alves da Silva
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2023
Supervisor
Committee
Oliveira, Cristiane Coppe de (President)
Costa, Wanderleya Nara Gonçalves
Rodrigues Filho, Guimes
Santos, Eliane Costa
Santos, Vinicio de Macedo
Title in Portuguese
Giro curricular: decolonialidade, epistemologias do sul e o programa etnomatemática na roda de capoeira
Keywords in Portuguese
Capoeira
Decolonialidade
Epistemologias do sul
Etnomatemática
Giro curricular
Abstract in Portuguese
Este é um trabalho de pesquisa artesanal, e não foi feito como numa espécie de linha de produção acadêmica. Houve, em cinco anos, escolhas de materiais, ferramentas, transformações, pandemia, ajustes, mudanças de rotas, dificuldades, rotas de colisão e muitas descobertas. A presente pesquisa procurou compreender de que modo o Programa Etnomatemática, a teoria decolonial e a filosofia da capoeira, colocadas em composição, poderiam apontam caminhos que permitam um Giro Curricular. Esboçar esse Giro implica numa mudança de rota curricular, colocando em pauta e, de fato, em prática, as Leis n.os 10.639/03 e 11.645/08, que tornam obrigatório o estudo da história e cultura africana, afro-brasileira e indígena nos estabelecimentos de ensino. Para a realização da pesquisa, procuramos, primeiramente, traçar um panorama das teorias curriculares e dos documentos curriculares nacionais. Para melhor compreender a filosofia da capoeira, realizamos entrevistas-diálogos com cinco mestres de capoeira, um de cada região brasileira, e que são presidentes das federações de capoeira de seus estados. Em diálogo com as Epistemologias do Sul, lançamos mão de aproximações com metodologias não-extrativistas para olharmos para os diálogos estabelecidos com os Mestres de Capoeira. Estas entrevistasdiálogos possibilitaram identificar que no entrelaçamento dos saberes da filosofia da capoeira, do Programa Etnomatemática, das teorias decoloniais e das Epistemologias do Sul surgem possibilidades de uma organização curricular que não seja pautada apenas na tradição cientificista eurocêntrica, mas que, por meio de um Giro Curricular, permita caminhos para enfrentamento do racismo estrutural.
Title in English
Curricular turn: decoloniality, epistemologies of the south and the ethnomathematics program in roda de capoeira
Keywords in English
Capoeira
Decolonial turn
Decoloniality
Ethnomathematics
South epistemologies
Abstract in English
This is a handmade research, and which was not done as a kind of academic production line. There were, in five years, material choices, tools, transformations, a pandemic, adjustments, route changes, difficulties, collision routes and many discoveries. The present research sought to understand how the ethnomathematics program, the decolonial theory and the philosophy of Capoeira together could point out ways that allow a Decolonial Turn. Outlining this turn implies a change in the curricular route, putting laws number 10,639/03 and 11,645/08 into practice, which make the study of African, Afro-Brazilian and indigenous history and culture mandatory in educational establishments. To carry out the research, we sought to draw an overview of curricular theories and national curricular documents. To understand the philosophy of Capoeira better, we conducted dialogue-interviews with five Capoeira masters, one from each Brazilian region who are presidents of the Capoeira federations in their states. Taking the south epistemologies into account, we used non-extractivist methodologies approaches to look at the dialogues established with the capoeira masters. These dialogues made it possible to identify that by intertwining the knowledge between the philosophy of Capoeira, the ethnomathematics program, the theories of colonies and the south epistemologies, new possibilities of a curricular organization emerge. A curriculum not only based on the Eurocentric scientistic tradition, but one that paves the way to confront structural racism possible, through a Decolonial Turn.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2023-05-23
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.