• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.48.2019.tde-06072022-102611
Document
Author
Full name
Juan Mattheus Gil Costa
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2019
Supervisor
Committee
Arroio, Agnaldo (President)
Garbin, Mônica Cristina
Souza, Dirceu Donizetti Dias de
Title in Portuguese
Educação científica, Youtube e elementos midiáticos: o caso do canal manual do mundo
Keywords in Portuguese
Ciência
Educação científica
Letramento midiático
Manual do Mundo
Youtube
Abstract in Portuguese
Observar o Youtube e sua relação com a educação científica, seus elementos midiáticos e o crescimento e adaptação dos canais de ciência foram pontos apresentados nessa dissertação. Conforme o estudo almejado para esta pesquisa foi se construindo dentro das características audiovisuais desses vídeos, optou-se, como processo de pesquisa, o estudo de caso como estratégia de pesquisa qualitativa. Foram analisados três vídeos do canal Manual do Mundo: o primeiro vídeo publicado no canal, o vídeo mais visualizado do canal e o último vídeo publicado em 2017, como mais recente à época da pesquisa. A partir desse parâmetro, buscou-se analisar a estética utilizada nos vídeos, o letramento midiático dos produtores do canal (a partir das diretrizes da UNESCO), entender se o conteúdo pode ser um adendo ao ambiente de aprendizagem e observar como os produtores repercutem o canal fora do ambiente do Youtube. Percebeu-se que, em pouco tempo, o canal Manual do Mundo se profissionalizou ao melhorar aspectos técnicos e de narrativas, a partir do momento que sua audiência se consolidava. Os assuntos e experiências apresentadas trazem conteúdos que possivelmente são abordados em salas de aula, contudo, de forma mais descontraída. A partir dos parâmetros estabelecidos pela UNESCO notou-se também que o canal consciente ou não busca se manter fiel às fontes e conceitos científicos sem usar de achismos. A partir desses pontos, também se observou como os produtores migraram do Youtube para outros meios, como a TV e o mercado de livros, conseguindo se estabelecer com número alto de audiência e vendagem alta de livros. As observações e análises nos levaram a entender que, mesmo sendo um produto comercial, há uma preocupação com aspectos educacionais e suas possíveis contribuições no processo educacional. É necessário que haja todo um trabalho de letramento midiático dos professores, para que se possa identificar materiais adequados e utilizá-los conforme suas demandas e necessidades. Nisso, há a necessidade do centro de ensino (escolas, cursos e etc.) também se adaptar a esse novo contexto.
Title in English
Science education, Youtube and media elements: the case of Manual do Mundo channel
Keywords in English
Manual do Mundo
Media literacy
Science
Science education
Youtube
Abstract in English
Observing Youtube and its relationship with science education, its media elements and the growth and adaptation of science channels were points presented in this dissertation. As the study aimed for this research was built within the audiovisual characteristics of these videos, it was decided, as a research process, the case study as a qualitative research strategy. Three videos from the Manual do Mundo channel were analyzed: the first video published on the channel, the most viewed video of the channel and the last video published in 2017, as the most recent at the time of the survey. From this parameter, we sought to analyze the aesthetics used in the videos, the media literacy of the channel producers (from the UNESCO guidelines), to understand if the content can be an addendum to the learning environment and to observe how the producers reflect the channel outside the Youtube environment. It was noticed that, in a short time, the Manual do Mundo channel became professional in improving technical and narrative aspects, from the moment its audience was consolidated. The subjects and experiences presented bring content that is possibly approached in classrooms, however, in a more relaxed way. From the parameters established by UNESCO, it was also noted that the channel - conscious or not - seeks to remain faithful to scientific sources and concepts without using guesswork. From these points, it was also observed how producers migrated from Youtube to other media, such as TV and the book market, managing to establish themselves with high audience and high book sales. Observations and analyzes led us to understand that, even though it is a commercial product, there is a concern with educational aspects and their possible contributions in the educational process. There needs to be a whole media literacy work of teachers, so that appropriate materials can be identified and used according to their demands and needs. In this, there is a need for the education center (schools, courses, etc.) to adapt to this new context as well.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2022-07-07
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.