• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.48.2022.tde-08122022-155231
Document
Author
Full name
Danilo Ulhano Patutti
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2022
Supervisor
Committee
Pagotto-Euzebio, Marcos Sidnei (President)
Dinucci, Aldo Lopes
Ferreira, Paulo Fernando Tadeu
Title in Portuguese
A educação da atenção no ensinamento de Epicteto de Hierápolis
Keywords in Portuguese
Atenção
Educação da atenção
Epicteto
Estoicismo
Filosofia Grega
Abstract in Portuguese
O presente trabalho investiga a educação (paideía) da atenção no ensinamento de Epicteto de Hierápolis. A principal característica formativa de seu ensinamento é a educação da vontade, por meio do treinamento dos três tópicos da capacidade de escolha (proaíresis), segundo o Teorema Ontológico. Entretanto, parece haver outra característica importante: o desenvolvimento da atenção. Embora a palavra prosokhé seja rara nas Diatribes e no Enquirídio de Epicteto, o seu significado parece estar presente nas passagens nas quais Epicteto incita os seus alunos a prepararem-se para o enfrentamento das representações (phantasíai). Nesses casos, ele discorre sobre ter à mão (prókheiron) os princípios filosóficos e a regra de vida, para não se assentir às representações sem antes examiná-las, isto é, sobre a prontidão (prokheirótes) necessária para julgá-las conforme a verdade. No capítulo Sobre a atenção (Perì prosokhês), Epicteto afirma explicitamente que o pior dos hábitos é o de não prestar atenção e, em seguida, o de diferir a atenção. Segundo ele, se não se relaxa a atenção é possível tender constantemente ao não cometimento de erros, logo, infere-se que as expressões utilizadas para indicar prontidão, como ter à mão e lembra-te! (mémneso), pressupõem uma atitude de atenção. O treinamento e o cultivo da atenção são tão importantes quanto os da proaíresis, pois a atividade desta não pode ser realizada distraidamente, sob o risco de não se utilizar a razão para operá-la. Assim, a atenção parece ser condição necessária para o bom uso das representações e para o aprendizado da arte do viver. Investigar-se-á o que é a atenção, pois parece haver no ensinamento de Epicteto uma educação e um cultivo da atenção tão fundamentais quanto o aprendizado do uso da capacidade de escolha segundo a Natureza.
Title in English
The education of attention in the teaching of Epictetus of Hierapolis
Keywords in English
Attention
Education of attention
Epictetus
Greek Philosophy
Stoicism
Abstract in English
The present work investigates the education (paideía) of attention in the teaching of Epictetus of Hierapolis. The main formative characteristic of his teaching is the education of the will, through the training of the three topics of the ability to choose (proaíresis), according to the Ontological Theorem. However, there seems to be another important feature: the development of attention. Although the word prosokhé is rare in Epictetus' Diatribes and Enchiridion, its meaning seems to be present in the passages in which Epictetus urges his students to prepare themselves to face representations (phantasíai). In these cases, he talks about having at hand (prokheirón) the philosophical principles and the rule of life, so as not to assent to representations without first examining them, that is, about the readiness (prokheirótes) necessary to judge them according to the truth. In the chapter On Attention (Perì prosokhês), Epictetus explicitly states that the worst habit is not paying attention and then deferring attention. According to him, if attention is not relaxed, it is possible to constantly tend to not make mistakes, so it is inferred that the expressions used to indicate readiness, such as have it at hand and remember! (mémneso), presuppose an attitude of attention. The training and cultivation of attention are as important as those of proaíresis, as the activity of the latter cannot be performed absently, at the risk of not using reason to operate it. Thus, attention seems to be a necessary condition for the good use of representations and for learning the art of living. We will investigate what attention is, as there seems to be in Epictetus' teaching an education and a cultivation of attention as fundamental as learning to use the ability to choose according to Nature.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2022-12-12
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.