• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Mémoire de Maîtrise
DOI
https://doi.org/10.11606/D.48.2004.tde-30032007-165255
Document
Auteur
Nom complet
Cláudio Antônio Tordino
Adresse Mail
Unité de l'USP
Domain de Connaissance
Date de Soutenance
Editeur
São Paulo, 2004
Directeur
Jury
Bruno, Lucia Emilia Nuevo Barreto (Président)
Mattos, Pedro Lincoln Carneiro Leão de
Nogueira, Arnaldo Jose Franca Mazzei
Titre en portugais
A formação em administração e o éthos da modernidade
Mots-clés en portugais
Administração
Administrador
Curso de Administração
Formação do administrador
Formação em Administração
Projeto de curso de Administração
Resumé en portugais
A formação em Administração vem sendo questionada por quase todos aqueles envolvidos com o campo, alimentando debates que apontam diferentes causas e múltiplas alternativas para a reformulação do processo, nos níveis de graduação, pós-graduação e extensão. Este texto busca assentar bases à formação em Administração, no nível de curso de graduação que se almeje competente e conseqüente, explorando, em perspectiva histórico-crítica o éthos da modernidade, cujo poderoso legado, vigente e ultrapassado, está, como uma peia, a prender os passos em direção à ousadia e à novidade. Valendo-se de abordagem interdisciplinar, a discussão toma como ponto focal os papéis da Administração e do administrador, procurando engendrar quadro de referências à construção de matriz epistêmica, ao mesmo tempo em que busca identificar um perfil universalista para o administrador, como uma possível identidade nacional, tomando contribuições provindas da Filosofia, História, Economia, Sociologia, Política, Educação e Administração. O trabalho conclui-se com a discussão da profissão de administrador e contempla nossas idiossincrasias, procurando indicar, dentro das perspectivas que se afiguram plausíveis à Administração, as alternativas de papéis disponíveis ao administrador, os quais podem vir a orientar projetos específicos para proporcionar formação na área.
Titre en anglais
Business Administration Education and the ethos of Modernity
Mots-clés en anglais
administrator education
administrator.
Business Administration
Business Administration education
major in Business Administration
project of undergraduate Business Administration courses
Resumé en anglais
Education in Business Administration has been subject to criticism by most professionals involved in the field. This has been nurturing debates that point out different reasons and multiple alternatives for remodeling the process at the undergraduate, graduate and extension levels. This text aims at setting bases for building a pedagogical project for undergraduate Business Administration courses that aims at the development of competencies and consciousness by exploiting, from a critical historic perspective, the ethos of modernity whose current and previous powerful legacy is like a harness, restricting the steps towards more daring and novel views. By means of an interdisciplinary approach, the present discussion has as its focal point the roles of Administration and the administrator. It looks for engendering reference tables and the building of epistemic roots. At the same time, it looks for identifying a universalistic profile of the administrator as a possible national identity, taking into account the contributions emanated from Philosophy, History, Economy, Sociology, Political Science, Education, and Business Administration. This thesis is partially concluded with a discussion about the job of an administrator contemplating the idiosyncrasies and seeking to indicate, within perspectives that are plausible to Administration, the range of possible roles available to the administrator, which can guide specific pedagogical projects to offer education in the area.
 
AVERTISSEMENT - Regarde ce document est soumise à votre acceptation des conditions d'utilisation suivantes:
Ce document est uniquement à des fins privées pour la recherche et l'enseignement. Reproduction à des fins commerciales est interdite. Cette droits couvrent l'ensemble des données sur ce document ainsi que son contenu. Toute utilisation ou de copie de ce document, en totalité ou en partie, doit inclure le nom de l'auteur.
Date de Publication
2007-04-25
 
AVERTISSEMENT: Apprenez ce que sont des œvres dérivées cliquant ici.
Tous droits de la thèse/dissertation appartiennent aux auteurs
CeTI-SC/STI
Bibliothèque Numérique de Thèses et Mémoires de l'USP. Copyright © 2001-2024. Tous droits réservés.