• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.48.2021.tde-29112021-115100
Document
Author
Full name
Rômulo José Fontenele Oliveira
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2021
Supervisor
Committee
Pataca, Ermelinda Moutinho (President)
Marandino, Martha
Rodrigues, Marian Helen da Silva Gomes
Silva, Maria de Fatima Vilhena da
Vasconcellos, Camilo de Mello
Title in Portuguese
Saberes e práticas da formação e atuação de educadores do Parque Nacional da Serra da Capivara, Piauí, Brasil (1970-2019)
Keywords in Portuguese
Ciência
Educação patrimonial ambiental
Formação e atuação de educadores
Parque Nacional da Serra da Capivara
Rede de atores
Sociedade e ambiente
Tecnologia
Abstract in Portuguese
A partir de 1970 a Serra da Capivara no Piauí ficou conhecida mundialmente pela quantidade de pinturas rupestres e vestígios de populações humanas pré-históricas em meio ao Bioma Caatinga. Pesquisas em áreas como arqueologia, antropologia, paleontologia, geologia, história e biologia feitas em cinco décadas por pesquisadores como Niède Guidon e Vilma Chiara, junto com moradores locais que tem encontrado fósseis de plantas e animais extintos, vestígios humanos com datações entre 200 e 100.000 anos no passado. Esta tradução de fatos científicos gerou controvérsias sobre a origem humana nas Américas e muitos projetos e ações científico-educativos para a preservação e conservação do patrimônio natural-cultural da região. Usamos a pesquisa etnográfica e participante, e a história oral para caracterizar saberes e práticas constituídos e mobilizados historicamente na formação e atuação de guias, condutores de visitantes e técnicos de laboratórios e museus da FUMDHAM, educadores locais que atuam profissionalmente no Parque Nacional da Serra da Capivara, instituído em 1979, e declarado patrimônio da humanidade, em 1991, e patrimônio do Brasil, em 1993. Os resultados sugerem que existe uma rede sociotécnica de atores de instituições internacionais, nacionais junto com atores das comunidades locais que deu origem a duas gerações de guias do parque e consolidaram uma geração de técnicos de laboratórios e museus a partir das escavações coordenadas pela Missão Franco-Brasileira no Piauí desde 1973, ampliadas e consolidadas pela institucionalização da FUMDHAM em 1986, pela abertura do parque para visitação em 1991, pelo primeiro Curso de Formação de Condutores de Visitantes em 1993, e pela inauguração do Museu do Homem Americano em 1994 e Museu da Natureza em 2018. Em sua formação e atuação existe um amálgama de saberes pedagógicos, curriculares e disciplinares, que vem da mistura de saberes científicos com saberes tradicionais, amadurecidos e transformados em saberes experienciais nas vivências e diálogos interdisciplinares com lugares, pessoas, coisas e seres em suas atividades profissionais cotidianas, que a partir de atividades de educação patrimonial e ambiental conduzem a um processo de identificação patrimonial ambiental que podem gerar educadores patrimoniais ambientais. Nas publicações científicas e conflitos socioambientais derivados da retirada de populações de dentro do parque houve um processo de invisibilidade de atores locais, mas considerando o resultado de ações e projetos educacionais, a implantação de universidades, a realização de cursos e projetos socioambientais houve também uma ampliação da formação e atuação profissional e da participação em processos decisórios que buscam a preservação do patrimônio e melhoria da qualidade de vida com o aumento do turismo e da sustentabilidade socioambiental.
Title in English
Knowledge and practices of the training and performance of educators in the Serra da Capivara National Park, Piaui, Brazil (1970-2019)
Keywords in English
Actors network
Environmental heritage education
Science
Serra da Capivara National Park
Society and Environment
Technology
Abstract in English
From 1970 onwards, Serra da Capivara in Piauí became known worldwide for the number of rock arts and traces of prehistoric human populations in the middle of the Caatinga Biome. Research in areas such as archeology, anthropology, paleontology, geology, history, and biology carried out over five decades by researchers such as Niède Guidon and Vilma Chiara, together with local residents who have found extinct plant and animal fossils, human remains dating between 200 and 100,000 years in the past. This translation of scientific facts generated controversies about human origins in the Americas and many scientific-educational projects and actions for the preservation and conservation of the natural and cultural heritage of the region. We use ethnographic and participant research and oral history to characterize knowledge and practices historically constituted and mobilized in the training and performance of guides, visitor conductors and technicians from FUMDHAM laboratories and museums, local educators who work professionally in the Serra da National Park Capivara, established in 1979, and declared a World Heritage Site in 1991 and a Heritage of Brazil in 1993. The results suggest that there is a socio-technical network of actors from international and national institutions together with actors from local communities that gave rise to two generations of park guides and consolidated a generation of laboratory and museum technicians from excavations coordinated by the Franco-Brazilian Mission in Piauí since 1973, expanded and consolidated by the institutionalization of FUMDHAM in 1986, by the opening of the park for visitation in 1991, for the first Visitor Driver Training Course in 1993, and for the inauguration of the Museum of the American Man in 1994 and Museum of Nature in 2018. In his formation and performance, there is an amalgamation of pedagogical, curricular, and disciplinary knowledge, which comes from the mixture of scientific knowledge with traditional knowledge, matured and transformed into experiential knowledge in the experiences and interdisciplinary dialogues with places, people, things, and beings in their daily professional activities, which from heritage and environmental education activities lead to a process of environmental heritage identification that can generate heritage environmental educators. In scientific publications and socio-environmental conflicts arising from the removal of populations from within the park, there was a process of invisibility of local actors, but considering the result of educational actions and projects, the establishment of universities, the holding of courses and socio-environmental projects, there was also an expansion training and professional performance and participation in decision-making processes that seek to preserve the heritage and improve the quality of life with the increase in tourism and socio-environmental sustainability.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2021-12-02
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.