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Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.48.2020.tde-29092020-190709
Document
Author
Full name
Carolina Faria Alvarenga
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2020
Supervisor
Committee
Vianna, Claudia Pereira (President)
Antunes, Maria João Cardona Correia
Buss-Simão, Márcia
Finco, Daniela
Gobbi, Marcia Aparecida
Title in Portuguese
Entrelaçando gênero e políticas públicas: a participação de mulheres-professoras na configuração de gênero dos indicadores de qualidade da educação infantil paulistana
Keywords in Portuguese
Configuração
Educação infantil
Gênero
Indicadores de qualidade
Políticas públicas
Abstract in Portuguese
Esta pesquisa é o resultado de uma investigação sobre o processo de construção dos Indicadores de Qualidade da Educação Infantil Paulistana, um instrumento de autoavaliação institucional participativa que insere gênero como parte de uma das dimensões de qualidade, elaborado na gestão do prefeito Fernando Haddad, entre 2013 e 2016. O objetivo foi compreender a configuração de gênero desta política pública de Educação Infantil que articula avaliação, qualidade e gênero. A pesquisa situa-se nos campos da Sociologia da Educação e Estudos de Gênero, a partir de um olhar histórico, tendo como suporte teórico os conceitos de configuração e relações de interdependência, do sociólogo alemão Norbert Elias; e gênero, ecos e reverberações, da historiadora feminista estadunidense Joan Scott. Trata-se de um estudo de abordagem qualitativa, que, ao olhar para uma política de Educação Infantil, situa os diferentes contextos que compuseram os ciclos dessa política paulistana, a partir do diálogo com a metodologia proposta pelo sociólogo inglês Stephen Ball. Com base na análise documental e em entrevistas semiestruturadas, realizadas com profissionais que participaram da comissão de escrita dos indicadores paulistanos, problematiza-se como, em que condições e com que força gênero se inseriu em uma política de avaliação de qualidade da Educação Infantil da cidade de São Paulo. Com base na metáfora de um bordado, a pesquisa construiu- se sob a hipótese de que, para a compreensão da configuração de gênero de uma política pública emaranhados de fios, cores, linhas e pontos que se entrelaçam durante a urdidura do bordado , é preciso perguntar pela configuração social estabelecida no processo de construção da política, ou seja, interconectar as dimensões macro e micropolíticas e romper com uma visão histórica polarizada que enaltece os indivíduos ou a estrutura social. No contexto paulistano, entender como se configurou essa política de avaliação de qualidade revelou disputas e tensões mesmo entre mulheres-professoras que compartilhavam de concepções teóricas de infâncias e Educação Infantil consensuadas nos documentos nacionais e internacionais da área. Em uma dimensão que nasce com a demanda pelas questões raciais, disputou-se o que caberia nela. Gênero entra na intersecção, ainda que raça tenha tido mais força política e embasamento teórico. O grupo de mulheres-professoras responsável pela construção desta dimensão específica, nomeadas guardiãs da questão, utilizou-se do documento como um instrumento de luta e, como opção política, pautou as diferenças e as desigualdades de gênero e étnico-raciais na Educação Infantil de São Paulo. Por fim, a pesquisa aponta os avanços, os desafios e as limitações decorrentes da construção dessa política pública e propõe a articulação entre as dimensões administrativa, participativa, formativa e sociopolítica, para que se criem lastros legais, normativos e operacionais capazes de reverberar nas ações de formação inicial e continuada dentro da temática de gênero. Ao articular essas dimensões, destacam-se as estratégias utilizadas pelas mulheres-professoras e, ainda, outras que poderiam ser implementadas no fortalecimento da agenda de gênero nas políticas públicas de Educação Infantil e de outras bordaduras. Os Indicadores, ainda que seja uma política pública local, fortaleceu esse caminho, uma vez que pautou gênero como parte de uma dimensão de qualidade.
Title in English
Interweaving gender and public policies: the participation of women teachers in configuration of gender in the child education quality indicators in the city of Sao Paulo
Keywords in English
Child education
Configuration
Gender
Public policies
Quality indicators
Abstract in English
This dissertation is the outcome of an investigation about the process of construction of the Child Education Quality Indicators in the city of São Paulo, an institutional participative self- evaluation tool which includes gender in one of the dimensions of quality, devised under the administration of Mayor Fernando Haddad, between 2013 and 2016. The purpose was to understand how gender was configured in this public policy of Child Education which combines evaluation, quality, and gender. The research is rooted in the fields of Sociology of Education and Gender Studies drawing from a historical perspective whose theoretical bearings were the concepts of configuration and interdependence relations by German sociologist Norbert Elias; and gender, echoes, and reverberations by North-American feminist historian Joan Scott. It is a study with a qualitative approach which, by looking at a Child Education policy, positions the different contexts making up the cycles of such local policy based on the dialogue with the methodology proposed by English sociologist Stephen Ball. Based on the documental review and on semi-structured interviews conducted with professionals who took part in the commission in charge of writing the quality indicators for the city of São Paulo, I problematize how, under which conditions, and how intensely gender was included in a policy to evaluate the quality the Child Education in the city of Sao Paulo. Based on the metaphor of an embroidery, the research was constructed under the assumption that, in order to comprehend the configuration of gender in a public policy maze of threads, colors, lines, and stitches that are interwoven during the warp of the embroidery , it is necessary to ask for the social configuration established in the process of devising the policy, that is, interconnect the macro and micro political dimensions and break free from a polarized historical view which highlights the individuals or the social structure. In the São Paulo city context, to understand how this quality evaluation policy was configured has revealed contentions and tensions even among women teachers who shared theoretical conceptions of childhood and Child Education that were consensual in the national and international documents of the area. In a dimension that arises with the demand for racial issues, the dispute was about what could be included in it. Gender gets into the intersection, even though race had been politically more powerful and had stronger theoretical basis. The group of women teachers in charge of construction this specific dimension, called the guardians of the issue, utilized the document as a tool for fighting and, as a political option, raised gender and ethnic-racial differences and inequalities in Child Education in the city of São Paulo. Finally, the research points out the progress, the challenges, and the limitation resulting from the construction of such public policy and proposes the coordination among the administrative, participative, formative, and sociopolitical dimensions in order set legal, normative, and operational coverage capable of reverberating in the actions of initial and continuing formation with the topic of gender. By coordinating these dimensions, the strategies utilized by the women teachers are highlighted as well as others that could be implemented to strengthen the gender agenda in the public policies of Child Education and other embroideries. The Quality Indicators, although just a part of a local public policy, has fortified this path, since gender came up as an integral part in the dimension of quality.
 
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Publishing Date
2020-10-28
 
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