• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.48.2020.tde-28092020-171241
Document
Author
Full name
Nicole Glock Maceno
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2020
Supervisor
Committee
Santos, Marcelo Giordan (President)
Amaral, Edenia Maria Ribeiro do
Duboc, Ana Paula Martinez
Massi, Luciana
Silva, Adjane da Costa Tourinho e
Title in Portuguese
A avaliação em sequências didáticas no ensino de Ciências: contribuições para o planejamento, ação e reflexão docente
Keywords in Portuguese
Avaliação; Ensino de ciências; Planejamento; Sequência didática; Linguagem
Abstract in Portuguese
A tese investiga a avaliação da aprendizagem em planos de ensino, em interações discursivas no ensino de Ciências e em entrevistas, sendo elaborada sob a perspectiva sociocultural de Vigotski (2001), a análise sistêmico-funcional de Halliday (1961) e o modelo de Sinclair e Coulthard (1975). Duas sequências didáticas foram planejadas e aplicadas por duas professoras de Ciências de Joinville para abordar temas sociocientíficos em duas turmas de 2º e 3º ano do Ensino Médio. Para a análise dos documentos e das avaliações registradas nas interações ao longo das sequências didáticas, considerando a linguagem verbal e não-verbal, foram adotadas as seguintes categorias: concepções e propósitos da avaliação; movimentos e atos discursivos; abordagens comunicativas, tipos de discursos, ferramentas; semioses e materiais de apoio. Os multiníveis de análise, (I) Planejamento, (II) Desenvolvimento e (III) Avaliação, compuseram o quadro analítico orientado pelo Modelo Topológico de Ensino e uso do instrumento de avaliação de sequências didáticas e as categorias analíticas complementares e o software NVivo 12®. A análise multinível foi utilizada para caracterizar as concepções e os propósitos de avaliação das professoras e o uso de funções da linguagem, de semioses, ferramentas e abordagens comunicativas para ensinar problemas sociocientíficos. O estudo se concentra na reflexão sobre como a avaliação é organizada e desenvolvida em dinâmicas, tempos e espaços da sala de aula e se baseia em análises documentais, interacionais e performáticas das professoras de Ciências. Ao final do estudo, é proposto um quadro analítico para investigações que considerem o planejamento de ensino, os registros de episódios e entrevistas por meio de lembrança estimulada por vídeo para compreender os entendimentos e estruturas linguísticas das avaliações em situações de ensino de Ciências.
Title in English
The evaluation in didatics sequences in Science teaching: contributions of design, action and teacher reflexion
Keywords in English
Evaluation; Science teaching; Planning; Didatic sequence; Language
Abstract in English
The thesis is about the production of evaluation´s learning in teaching plans, in discursive interactions in Science teaching and interviews, and is elaborated from the socio-cultural perspective of Vygotsky (2002), Halliday (1961) systemic-functional analysis and the model of Sinclair and Coulthard (1975). Two didactics sequences were designed and applied by two science teachers from Joinville to address social and scientific themes in two classes of the 2nd and 3rd year of High School. For the analysis of the documents and evaluations registered in the interactions along the didatic sequences, considering the verbal and nonverbal language, the following categories were adopted: evaluation conceptions and purposes; movements and discursive acts; communicatives approaches; tools; semioses and support materials. The multilevel analysis, (I) Planning, (II) Development and (III) Evaluation, composed the analytical framework guided by the Topological Model of Teaching and use of the didatic sequences evaluation instrument, the analytical categories and NVivo 12® software. The multilevel analysis was used to characterize the teachers' conceptions and purposes about the evaluation and the use of language´s functions, semioses, tools and communicative approaches to teaching socioscientific problems. The study focuses on thinking about how evaluation is organized and developed in classroom dynamics, times, and spaces and is based on documentary, interactional, and performance analyzes of science teachers. At the end of the study, an analytical framework is proposed for investigations that consider teaching planning, episode records, and video stimulated recall interviews to understand the understandings and linguistic structures of evaluations in Science teaching situations.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2020-11-05
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.