• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Thèse de Doctorat
DOI
https://doi.org/10.11606/T.48.2009.tde-28052009-171742
Document
Auteur
Nom complet
Luciana Ferreira da Silva
Unité de l'USP
Domain de Connaissance
Date de Soutenance
Editeur
São Paulo, 2009
Directeur
Jury
Jacobi, Pedro Roberto (Président)
Galiazzi, Maria do Carmo
Lima, Gustavo Ferreira da Costa
Reis, Marília Freitas de Campos Tozoni
Sorrentino, Marcos
Titre en portugais
Educação ambiental crítica: entre ecoar e recriar
Mots-clés en portugais
educação ambiental - crítica
interdisciplinaridade
redes sociais
Resumé en portugais
Este trabalho pretende contribuir para as práxis de Educação Ambiental Crítica, através da construção de um ensaio teórico. A preocupação central está em aproximar as práxis de Educação Ambiental Crítica das teorias sociais e pedagógicas também críticas. Dessa forma, dar o suporte necessário para a construção de metodologias adequadas ao discurso transformador desse campo. Sem a adequação teórica necessária há um esvaziamento do discurso e da práxis que poderia gerar um ecoar e não recriar novas práxis pedagógicas e contribuições para transformação social. Esse ecoar é descrito através do mito de Eco e Narciso utilizado metaforicamente para descrever a relação entre Educação Ambiental e modo de produção e poder políticos hegemônicos. A estratégia utilizada foi analisar, descrever e contextualizar historicamente conceitos entendidos como alicerces para a Educação Ambiental Crítica. Os conceitos de redes e de interdisciplinaridade foram destacados como exemplos da problemática entre o que pode ecoar e o que pode recriar em Educação Ambiental Crítica.
Titre en anglais
Critical Environmental Education: from echo and recreate
Mots-clés en anglais
critical environmental education
interdisciplinarity
networks
Resumé en anglais
This work contributes to the practice of Critical Environmental Education, through the construction of a theoretical text. The central concern is to bring together the practices of Environmental Education Critical to the also critical social and educational theories. Thus, to provide the necessary support for the construction of methodologies appropriate to the speech processor of this field. Without a necessary theoretical adjustment there may occur an emptying of speech and practice that could generate an echo and not recreate new pedagogical praxis and contributions to social transformation. This echo is described by the myth of Echo and Narcissus used metaphorically to describe the relationship between environmental education and mode of production and political hegemonic power. The strategy used to analyze, describe and contextualize concepts historically seen as the foundation for Critical Environmental Education. The concepts of networks and interdisciplinarity were highlighted as examples of the problem between what can and what can recreate echo in Critical Environmental Education.
 
AVERTISSEMENT - Regarde ce document est soumise à votre acceptation des conditions d'utilisation suivantes:
Ce document est uniquement à des fins privées pour la recherche et l'enseignement. Reproduction à des fins commerciales est interdite. Cette droits couvrent l'ensemble des données sur ce document ainsi que son contenu. Toute utilisation ou de copie de ce document, en totalité ou en partie, doit inclure le nom de l'auteur.
TESE.pdf (1,014.04 Kbytes)
Date de Publication
2009-09-30
 
AVERTISSEMENT: Apprenez ce que sont des œvres dérivées cliquant ici.
Tous droits de la thèse/dissertation appartiennent aux auteurs
CeTI-SC/STI
Bibliothèque Numérique de Thèses et Mémoires de l'USP. Copyright © 2001-2024. Tous droits réservés.