• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.48.2008.tde-25092009-163728
Document
Author
Full name
Catarina de Almeida Santos
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2008
Supervisor
Committee
Catani, Afranio Mendes (President)
Arelaro, Lisete Regina Gomes
Gutierrez, Gustavo Luis
Musse, Ricardo
Oliveira, João Ferreira de
Title in Portuguese
A expansão da educação superior rumo à expansão do capital: interfaces com a educação a distância
Keywords in Portuguese
educação a distância
educação superior
expansão educacional
Abstract in Portuguese
Este trabalho objetiva investigar a implantação da educação superior na modalidade a distância no Brasil, sua expansão e planejamento, buscando compreender em que medida esse processo está em consonância com a expansão e reestruturação do setor produtivo capitalista. Para tanto, foi necessário historiar o contexto em que se deu essa implantação, sua difusão e ampliação em meio ao processo de expansão e globalização de bens duráveis e culturais, incluindo aí a tecnologia e a educação. Para entender esse processo, foi necessário recorrer a autores voltados para uma análise crítica e dialética, que encontra respaldo em autores como, Marx (1999), Gramsci (2000), Chauí (2003), Ianni (2003, 2003), Dias Sobrinho (2005), Dourado (2001, 2002) e Frigotto (1999). São analisados documentos de organismos multilaterais, como Banco Mundial, Organização das Nações Unidas para a Educação Ciência e Cultura e Organização para Cooperação do Desenvolvimento Econômico, os movimentos e articulçaões para a expasnão global da educação superior, como a Conferência Mundial sobre o Ensino Superior (1998) e a construção da Área Européia de Ensino Superior. Essa proposta busca trazer elementos que relacionem o discurso dos organismos multilaterais aos interesses de grandes grupos econômicos, amparados no discurso da importância da qualificação profissional e do desenvolvimento tecnológico como fatorchave para o desenvolvimento econômico. Esse discurso postula uma lógica que justifica a expansão da educação superior nos moldes da expansão global do capital, salienta o investimento técnico na formação de professores e implementa a Educação a Distância (EaD), instrumento que materializa o esforço dos órgãos multilaterais, governos e universidades em cumprir o processo de expansão capitalista. Diante de tal realidade, a informação e o conhecimento, travestidos de possibilidades democráticas, representam interesses voltados para o comércio internacional e privatização da educação. A expansão da EaD é uma realidade de fato, que se processa em interface com a expansão educacional e a expansão capitalista, entretanto, a solução para os limites e contradições dessa modalidade de educação está no investimento de parâmetros básicos de qualidade (Dourado, 2001), tarefa árdua destinada àqueles que pretendem romper com o tecnicismo presente na educação atual.
Title in English
The expansion of higher education towards the capital expansion: interfaces with distance learning in Brazil
Keywords in English
distance education
higher education
internationalization
privatization
Abstract in English
This work aims to investigate the implementation of distance higher education in Brazil, its growing and planning, searching to understand how this process is in accordance with the articulations to the global expansion of higher education. In order to do so, it was necessary to examine the context in which the implementation, diffusion and growing occured in the process of expansion and globalization of cultural and durable goods, including among them technology and education.. To understand this process it was necesary to go through authors who make a ctitical and dialectical analysis as Marx (1999), Gramsci(2000), Chauí (2003), Ianni (2003, 2003), Dias Sobrinho (2005), Dourado (2001, 2002) and Frigotto (1999). Documents of multilateral onganizations are analysed such as the ones from the World Bank, the United Nations Organizations to Education, Science and Culture, and the Organizaton for Economic Co-Operation and Development, as well as the movements and articulations for superior education global expansion, as the World Conference on Higher Education (1998) and the construction of the European Area for Higher Education. This work searches to bring up elements which relate the multilateral organisms discourses to the interests of the big economical groups, supported by the discourse of the importance of professional qualification and the technological development as a key-factor to the economic development. This discourse presents a logic that justifies the expansion of higher education in the same manner of the expansion of the global capital, enphasises the technical investiment in the formation of teachers and implements the distance education, an instrument which materialise the effort of multilateral organizations, governments and universities to accomplish the process of capitalis expansion. The study carried out shows that this process happens in a contradictory way, through the restruturation of the Higher education institutions and through the apprehension of a certain culture of distance education. The expansion of distance education represents a reality which happens in interfaces with educational and capitalist expansions, however, the solution to the limitations and contradictions of this modality of education is in the investiment of basic quality standards and in the real guarantee of public support, a hard tast reserved to those who intend to breask up with the technicism present in actual education.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2009-12-16
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.