• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.48.2009.tde-24092009-164337
Document
Author
Full name
Marcio Fernandes da Silva
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2009
Supervisor
Committee
Lauand, Luiz Jean (President)
Horta, Sylvio Roque de Guimarães
Madureira, José Gabriel Perissé
Title in Portuguese
Educar para a submissão: o caso Opus Dei
Keywords in Portuguese
ambigüidade
manipulação
opus dei
prudência
seita
submissão
Abstract in Portuguese
A idéia central da dissertação é explicitar a filosofia da educação subjacente às práticas do Opus Dei e discutir criticamente estas práticas. A contribuição principal do trabalho será a demonstração de que a concepção de educação do Opus Dei tem como objetivo a formação de indivíduos submissos em grau universal e irrestrito. Serão também explicitados os meios utilizados pela instituição para obter este objetivo. A natureza do trabalho é a de uma pesquisa teórica que além da bibliografia usual inclui o exame de diversos casos e testemunhos. O objeto a ser pesquisado se subdivide nos textos produzidos pelo Opus Dei (de autoria de seu fundador, o espanhol Josemaría Escrivá, e de seus seguidores) e no que podemos chamar de educação informal do Opus Dei, que são as atividades levadas a cabo nas casas da instituição. O objetivo visado, portanto, é trazer à luz uma análise científica sobre as práticas educacionais do Opus Dei e seus reflexos no indivíduo. O referencial teórico remete à obra de autores que se debruçaram sobre as temáticas da virtude da prudentia, linguagem e psico-sociologia: Tomás de Aquino, Karl Popper e Erich Fromm. Os procedimentos metodológicos consistem na pesquisa teórica e no exame de relatos. O procedimento técnico-operacional consiste em analisar os escritos do Opus Dei, sempre confrontados com os depoimentos de quem vivenciou as práticas da instituição, à luz dos referenciais teóricos apontados.
Title in English
Educate for submission the case Opus Dei
Keywords in English
ambiguousness
manipulation
Opus Dei
prudence
sect
submission
Abstract in English
The central idea of this work is to present the educational philosophy of Opus Dei´s practices and critically analyze those practices. The main contribution of this work shall be the demonstration that the Opus Deis concept of education has as primary goal the production of fully submitted individuals. The methods used by the institution to achieve this goal will also be presented. The works nature is theoretical, but also includes the analysis of many testimonies of real cases. The object of research is composed by Opus Deis texts (written by its founder, the spanish Josemaría Escrivá, and by some of his followers) and by the so called informal education of Opus Dei, witch are activities that usually take place inside the institutions houses. The objective, therefore, is to present a scientific analysis of the Opus Deis educational practices and its consequences on the individual. The theoretic references are authors who have studied the fields of prudentia, language and psycho-sociology: Tomas de Aquino, Karl Popper and Erich Fromm. The methodological procedures consist on the theoretical research and on the analysis of testimonies. The technical-operational procedure consist on the analysis of Opus Deis texts and testimonies of ex-members.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2009-12-08
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2023. All rights reserved.