• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Tesis Doctoral
DOI
https://doi.org/10.11606/T.48.2010.tde-16092010-135926
Documento
Autor
Nombre completo
Carlos Augusto de Medeiros
Dirección Electrónica
Instituto/Escuela/Facultad
Área de Conocimiento
Fecha de Defensa
Publicación
São Paulo, 2010
Director
Tribunal
Oliveira, Romualdo Luiz Portela de (Presidente)
Arelaro, Lisete Regina Gomes
Catani, Afranio Mendes
Helene, Otaviano Augusto Marcondes
Siqueira, Angela Carvalho de
Título en portugués
Política de Pós-graduação Lato sensu no Brasil: configuração no período de 1964 a 1985
Palabras clave en portugués
estado sociedade e educação
políticas educacionais na ditadura militar
Pós-Graduação Lato sensu
Resumen en portugués
Esta Tese de Doutorado possui por objetivo analisar e interpretar a política de pós-graduação lato sensu, a partir dos dispositivos legais emanados pelo Estado brasileiro, correlacionando-a às políticas de educação superior, bem como ao contexto político e sociocultural, no período de 1964 a 1985. Para tanto, recorreu-se à pesquisa exploratória, documental e bibliográfica. Identificou-se, dentre outros resultados, uma ampla rede social no país, que irá se consolidar desde antes do Golpe, em abril de 1964, ligada aos interesses multinacionais e associados, que exerceu influência em diversos setores da sociedade, inclusive na educação. Conclui-se que os dispositivos legais da pós-graduação lato sensu se originaram impulsionados pela qualificação docente da Carreira de Magistério Superior e que o setor privado se beneficiou desses dispositivos para ofertar cursos dessa modalidade, entretanto, orientados para outros campos de atuação.
Título en inglés
Lato sensu Post-Graduation police in Brazil: configuration from 1964 to 1985
Palabras clave en inglés
Lato sensu Post-graduation
military dictatorship educational policies
state society and education
Resumen en inglés
This PhD Thesis has the objective of analyzing the Brazilian policies for the lato sensu post-graduation, from the legal provisions issued by the Brazilian State, correlating it with the policies for the University Degree as well as to the socio-cultural and political context, from 1964 1985. In order to obtain that, investigative, documental and bibliographic researches were applied. As a result, among others, an extensive social network was identified in the Country. This network was consolidated even before the coupe détat in April of 1964, connected to multinational interests and associated, influencing the most distinct sectors of the society, including the educational. It is concluded that the legal instruments of the lato sensu post-graduation had been motivated by the specialization of the Professor Career; also that the private sector took advantage of these legal devices to offer courses of this mode, however, guided to other fields of performance.
 
ADVERTENCIA - La consulta de este documento queda condicionada a la aceptación de las siguientes condiciones de uso:
Este documento es únicamente para usos privados enmarcados en actividades de investigación y docencia. No se autoriza su reproducción con finalidades de lucro. Esta reserva de derechos afecta tanto los datos del documento como a sus contenidos. En la utilización o cita de partes del documento es obligado indicar el nombre de la persona autora.
Fecha de Publicación
2010-09-28
 
ADVERTENCIA: Aprenda que son los trabajos derivados haciendo clic aquí.
Todos los derechos de la tesis/disertación pertenecen a los autores
CeTI-SC/STI
Biblioteca Digital de Tesis y Disertaciones de la USP. Copyright © 2001-2024. Todos los derechos reservados.