• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.48.2007.tde-12032009-111920
Document
Author
Full name
Vanda Moreira Machado Lima
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2007
Supervisor
Committee
Pimenta, Selma Garrido (President)
Fusari, Jose Cerchi
Guimarães, Valter Soares
Leite, Yoshie Ussami Ferrari
Pinto, Umberto de Andrade
Title in Portuguese
Formação do professor polivalente e saberes docentes: um estudo a partir de escolas públicas.
Keywords in Portuguese
Anos iniciais do ensino fundamental
Escola pública
Formação do professor
Professor intelectual crítico reflexivo
Professor polivalente
Saberes docentes
Abstract in Portuguese
A história educacional brasileira constitui-se de muita discussão e de uma ampla legislação educacional, que em sua maioria tem se tornando letra morta nas escolas. Assim a construção de uma escola pública democrática, inclusiva, crítica, reflexiva e de qualidade para todos, é ainda hoje, um enorme desafio. Desafio no qual o professor polivalente dos anos iniciais do ensino fundamental representa um elemento imprescindível, mas não o único. É ele o profissional que trabalha diária e diretamente na formação da base da escolaridade das crianças da escola pública. Tendo o professor polivalente como objeto deste estudo, desenvolvemos uma pesquisa qualitativa, cujo objetivo é ressignificar a importância do papel do professor polivalente dos anos iniciais do ensino fundamental da escola pública na atual conjuntura da sociedade brasileira, destacando seus saberes e os problemas na sua formação. Para alcançar esse objetivo, a pesquisa envolveu estudo bibliográfico, análise documental e entrevista reflexiva com vinte professores polivalentes dos anos iniciais das escolas públicas municipais de Dracena, Junqueirópolis e Tupi Paulista, interior do Estado de São Paulo. Os referenciais teóricos principais foram: Saviani, Pimenta, Libâneo, Szymanski, Tardif. Concluímos que os maiores desafios da escola pública são a qualidade do ensino, a realidade social das crianças, a ausência da família na vida escolar dos filhos e a ampliação do papel da escola na questão social. Na atuação do professor polivalente, as alegrias consistem na interação com a criança, no constatar seus avanços e desenvolvimento no processo ensino-aprendizagem. As dificuldades concentram-se, prioritariamente, na ausência da família na escolaridade do filho, na diversidade dos alunos em virtude da democratização do ensino e, em menor intensidade, nas críticas aos cursos de formação de professores e na desvalorização da escola pública e do professor. Quanto aos saberes docentes mais relevantes atualmente, os professores destacaram o saber do conhecimento, saber pedagógico, saber atitudinal e saber organizacional. Na construção desses saberes inúmeros espaços e atividades de formação foram priorizados, como a escola, os cursos de formação inicial e contínua, a interação com outros profissionais que vivenciaram experiências como professores polivalentes. A pesquisa evidenciou a importância do professor polivalente, a urgente necessidade de uma política pública de valorização para esse profissional, principalmente, quanto ao curso de formação inicial, para que forme o professor intelectual crítico reflexivo.
Title in English
Training of the multiask teacher ande teacher´s kbowledge: a study from public schools.
Keywords in English
Educational knowledge
Elementary school initial years
Intellectual critical reflexive teacher
Public school
The teacher's formation
Versatile teacher
Abstract in English
Our history is constituted of a lot of discussion and wide educational legislation, which in its majority has been turning uncommon in schools. The construction of a democratic, critic, reflexive and inclusive public school, with quality for all, is until today, an enormous challenge. The challenges which the versatile initial years of elementary school teachers represent a very important part, but not the only one. It is the teacher the professional who works daily and directly on the basic children formation in public school education. This papers study object is the versatile teacher; it was developed a qualitative research, which aims to re-evaluate the importance of the versatile teacher's work in initial years of elementary public school in the conjuncture of Brazilian society nowadays, emphasizing the teachers knowledge and their formation problems. To reach this aim, the research involved bibliographical studies, documental analysis and reflexive interview with twenty versatile teachers of initial years from municipal public schools of Dracena, Junqueirópolis and Tupi Paulista São Paulo States interior cities. The main theoretical references were: Saviani, Pimenta, Libâneo, Szymanski, and Tardif. It was concluded that the public schools biggest challenges are the education quality, the children's social reality, the family absence in the children's school life and the enlargement of the school responsibilities in the social subject. In the versatile teacher's performance the success consists of the interaction with the child and of verifying their progresses and development in the teaching-learning process. The difficulties concentrate mainly on the family absence in the children's education, in the students' diversity as a result of teaching democratization and, with less intensity, in the critics to the teachers' formation courses along with public school and teacher depreciation. With reference to the more relevant teachers knowledge nowadays, they emphasized the knowledge of knowing, pedagogic knowledge, attitudinal and organizational knowledge. In the construction of this knowledge, many places and formation activities were prioritized, such as the school, the initial and continuous formation courses, and the interaction with other professionals that lived experiences as versatile teachers. The research evidenced the versatile teacher's importance; the urgent need of public politic of valorization for this professional, mainly for the initial formation course, so that it forms the intellectual critical reflexive teacher.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
ERRATA_VANDA_LIMA.pdf (14.85 Kbytes)
vanda_moreira_ANEXOS.pdf (176.57 Kbytes)
Publishing Date
2009-05-07
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.