• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.48.2020.tde-11122019-154121
Document
Author
Full name
Ronnie de Almeida Alves da Silva
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2019
Supervisor
Committee
Saura, Soraia Chung (President)
Umeda, Guilherme Mirage
Willms, Elni Elisa
Title in Portuguese
Viola caipira e seus ponteios no imaginário popular
Keywords in Portuguese
Cultura tradicional
Fenomenologia da imagem
Imaginário
Resistência cultural
Viola caipira
Abstract in Portuguese
A viola caipira chegou ao Brasil há mais de cinco séculos. A feitura do instrumento permeou os tempos em multiplicidade, assumiu brasilidade por meio do corpo nativo que, imaginando, desafiou-se nas formas materiais, expressando-se em gestos e desaguando em sons. A experiência estética do tocar e suas transcendências geram questões: quais seriam os motivadores das práticas violeiras? Como se dá a relação corpo instrumental? Sabendo que a prática da viola resistiu ao decorrer dos séculos nas mãos caipiras, quais as contribuições que a cultura iletrada teria para a estirpe escolar? No presente trabalho, objetivei, de forma filosófica e hermenêutica, abordar essas questões. Trata-se de uma pesquisa qualitativa que utilizou entrevistas semiestruturadas, observações em campo e inserções do próprio pesquisador na prática da viola como vias metodológicas. Dentre essas adições, as principais foram as aulas de viola e os trabalhos realizados junto ao grupo tradicional de Folia de Reis Mensageiros do Santos Reis, em giro cultural pelos municípios de Cotia - SP, Nazaré Paulista - SP e Itapevi - SP. Para a interpretação dos materiais coletados, destaco a fenomenologia da imagem bachelardiana, que persegue imagens devaneantes ancoradas no nosso ser. As recorrências fornecem subsídios para a análise dos processos simbólicos e do imaginário individual, o qual reverbera o coletivo mais amplo. A transmissão de conhecimentos da viola caipira é calcada na experiência, no afeto, no fazer-junto, tendo por bases a corporalidade que nos atravessa. Depreende-se das observações de campo e dos discursos dos entrevistados que o imaginário da viola caipira, por meio do seu aprendizado técnico, desperta um imaginário social mais amplo. Para além do aprendizado instrumental da viola caipira em si, esse se reflete sobre a cultura caipira, o homem do campo, as relações com a cidade e a cultura do interior.
Title in English
Viola caipira and its ponteios in the popular imaginary
Keywords in English
Cultural resistence
Image phenomenology
Imaginary
Traditional culture
Viola caipira
Abstract in English
The viola caipira arrived in Brazil over 5 centuries ago. The instrument making has permeated time in multiple ways, assuming the native Brazilian lifestyle, which challenged material shapes, expressed itself through gestures, and flew into sounds. The aesthetic experience of playing the instrument, and its transcendence, may raise some questions: What are the motivations for playing the viola caipira? How does the instrumental body relation happen? Knowing that viola caipira practice has resisted over the centuries in countrified hands, what are the illiterate culture contributions to the academy? The present study aims to approach these questions from a philosophical and a hermeneutical perspective. This qualitative research has used the following methods: semi-structured interviews, field observation, and the researchers own viola caipira practice. His experience includes viola caipira classes, and other performing with a traditional Folia de Reis group, called Mensageiros do Santos Reis, during a cultural tour to the cities of Cotia, Nazaré Paulista and Itapevi, all of them in the State of São Paulo. The data gathered has been analyzed using Bachelard idea of phenomenology, which pursues daydreaming images that are anchored in our being. The recurrences provide support for the symbolic processes and the individual imaginary analysis, which reverberate the larger collective. The viola caipira knowledge transmission is based on experience, affection, and doing together, which is based on the corporality that crosses us. We may deduce from the field observations and the interviewees speeches that the viola caipira imaginary, through its practice, awakens a broader social imaginary. In addition to the instrument practice, the learning itself reflects on the countrified culture, the countrymen, the relationship with the city, and the countryside culture.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
ANEXOS.zip (50.29 Mbytes)
Publishing Date
2020-01-31
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.