• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.48.2020.tde-10122019-094300
Document
Author
Full name
Alan Kardec Carvalho Sarmento
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2019
Supervisor
Committee
Moura, Manoel Oriosvaldo de (President)
Araújo, Neuton Alves de
Arroio, Agnaldo
Damazio, Ademir
Sousa, Maria do Carmo de
Title in Portuguese
O desenvolvimento lógico-histórico do conceito de medida e o processo de significação na atividade pedagógica
Keywords in Portuguese
Atividade orientadora de ensino
Ensino de matemática
Movimento lógico-histórico
Prática social das medidas
Significação de conceitos
Abstract in Portuguese
O objetivo central desta pesquisa é investigar como estão relacionados o processo de significação, o desenvolvimento lógico-histórico e o modo de apropriação do conceito de medida no ensino de Matemática, em particular, nas coletividades agrícolas, a partir de uma análise histórico-epistemológica deste conceito. Teoricamente, esta pesquisa está baseada no Materialismo Histórico Dialético, na vertente da Teoria Histórico Cultural/Teoria da Atividade. Participaram dessa pesquisa, na condição de colaboradores, lavradores e professores de Matemática. Empiricamente, a pesquisa se concretizou no Município de Lagoa Alegre do Piauí, através de três ações básicas: a) investigação das práticas sociais relacionadas às medidas nas lavouras b) realização de experimentos didáticos, por professores, com estudantes do Ensino Básico e c) realização de Experimento Formativo através de um curso de formação continuada para os professores de Matemática. Como técnica e instrumentos de produção de dados utilizamos entrevistas semiestruturadas, rodas de conversa e oficinas didáticas. No processo analítico os dados foram organizados segundo a natureza de seu conteúdo, estruturados em três níveis: isolados, episódios e cenas, tomando as Unidades de Pensamento Discursivo como elementos de análise na perspectiva vigotskiana. A pesquisa mostrou a importância do uso pedagógico do lógico-histórico do objeto, quando este é referência para evidenciar a relação entre as práticas sociais e a formação de conceitos; a análise do desenvolvimento lógico-histórico do conceito pode estruturar diversas ações em sala de aula a partir da exploração de aspectos da vida cotidiana, das práticas sociais e da cultura em que professores e alunos estão inseridos. Apontou também que as práticas sociais das medidas antropomórficas não se reduzem a práticas cotidianas isoladas dos alunos, indicando que é preciso levar em consideração seus sistemas simbólicos nos quais tais práticas estão subsumidas, por meio de uma análise no campo semântico de conceitos e procedimentos matemáticos que, didaticamente adaptados, podem ser incorporados aos currículos escolares atuais.
Title in English
The logical-historical development of the concept of measurement and the process of meaning in pedagogical activity
Keywords in English
Logical-historical movement
Mathematics teaching
Meaning of concepts
Measurement
Social practices
Teaching guiding activity
Abstract in English
The main objective of this research is to investigate how the process of signification, the logicalhistorical development, and the appropriation mode of the concept of measurement in mathematics teaching are related, in particular, in agricultural cooperatives, from a historicalepistemological analysis of this concept. Theoretically, this research is based on Dialectical Historical Materialism, in the perspective of Historical-Cultural Theory / Activity Theory. They participated in this research, as collaborators, farmers and mathematics teachers. Empirically, the research was developed in Lagoa Alegre of Piauí, through three basic actions: a) investigation of social practices related to crop measures b) conducting a formative experiment through a professional improvement course for the teachers and c) conducting didactic experiments, by teachers, with basic education students. As technique and instruments of data production we used semi-structured interviews, conversation wheels and didactic workshops. In the analytical process the data were organized according to the nature of its content, structured in three levels: isolated, episodes, and scenes, considering Discursive Thought Units as elements of analysis in the vigotskiana perspective. The research showed the importance of pedagogical use of object history when this is a reference to highlight the relationship between social practices and the formation of concepts; The logical-historical analysis of the concept can structure several actions in the classroom from the exploration of aspects of everyday life, social practices, and of culture in which teachers and students are inserted, therefore, any effort to study a mathematical concept needs to consider its logical and historical aspects in the context of the cultural structure in which these knowledge are subsumed. It also pointed out that the social practices of anthropomorphic measures arent isolated everyday practices of students, that it is necessary to take into account their symbolic systems in which such practices are included, through a semantic field analysis of mathematical concepts and procedures that, didactically adapted, can be incorporated into current curricula.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2020-01-28
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.