• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Mémoire de Maîtrise
DOI
https://doi.org/10.11606/D.48.2007.tde-09102007-093437
Document
Auteur
Nom complet
Aline Cristina de Oliveira Abbonízio
Adresse Mail
Unité de l'USP
Domain de Connaissance
Date de Soutenance
Editeur
São Paulo, 2007
Directeur
Jury
Beisiegel, Celso de Rui (Président)
Ghanem Junior, Elie George Guimaraes
Haddad, Sergio
Titre en portugais
Orientações da parceria entre poder público e organizações sociais no MOVA-SP.
Mots-clés en portugais
Educação de jovens e adultos
MOVA-SP
Políticas públicas
Relações estado
Sociedade civil
Resumé en portugais
Esta pesquisa tem como objetivo investigar como se estruturou o programa Movimento de Alfabetização de Jovens e Adultos da cidade de São Paulo - MOVA-SP - nas gestões Luiza Erundina (1989-1992) e Marta Suplicy (2000-2004). Programa desenvolvido a partir da parceria entre Secretaria Municipal de Educação e organizações da sociedade civil, tem como missão trabalhar os primeiros estágios da alfabetização de jovens e adultos. Para cumprir nossos objetivos, procuramos entender o MOVA-SP em dois momentos de sua implantação, inserindo-o em um quadro geral das políticas públicas para educação de jovens e adultos no Brasil, assim como das principais contribuições nascidas no âmbito da sociedade civil organizada. Nos estudos sobre os dois momentos, procuramos apreender como foram tomadas as decisões sobre a abrangência do programa e quais critérios foram utilizados para controlar as atividades realizadas nos núcleos de alfabetização, como foi avaliado o processo de alfabetização dos jovens e adultos inscritos, como foram utilizados os espaços de discussão entre a equipe técnica da Secretaria de Educação e os representantes das entidades sociais. A partir dessa investigação, pudemos apreender qual concepção de educação de jovens e adultos estão presentes na condução dos trabalhos do MOVA-SP nas gestões Luiza Erundina e Marta Suplicy.
Titre en anglais
Orientations of the partnership between public power and social organizations in MOVA-SP.
Mots-clés en anglais
Civil society
MOVA-SP
Public policy
Relationship state
Youth and adult education
Resumé en anglais
The objective of this study is to investigate the structure of the program entitled MOVA-SP (Youth and Adult Literacy Movement of the City of São Paulo) during the mandates of Luiza Erundina (1989-1992) and Marta Suplicy (2000-2004). This program was developed through a partnership between the Municipal Department of Education (Secretaria Municipal de Educação) and non-governmental organizations, and its mission is to work on the first few stages of literacy acquisition in young people and adults. To reach our objectives, we have attempted to examine MOVA-SP in two different moments of its implementation. We have included it in the general scheme of public policies for education of young people and adults in Brazil, as well as in the main contributions involving the organized civil society. Throughout the study of these two distinct moments, we have tried to understand how decisions were made about the program's scope and which criteria were used to monitor activities in the literacy training centers. Other factors were also examined, such as how the literacy process was evaluated for registered young people and adults and how the forums for discussion between the technical team from the Secretaria de Educação and the representatives of social entities were used. In this study, it was possible to examine which conception of education for young people and adults is present in the work of the MOVA-SP program during the mandates of Luiza Erundina and Marta Suplicy.
 
AVERTISSEMENT - Regarde ce document est soumise à votre acceptation des conditions d'utilisation suivantes:
Ce document est uniquement à des fins privées pour la recherche et l'enseignement. Reproduction à des fins commerciales est interdite. Cette droits couvrent l'ensemble des données sur ce document ainsi que son contenu. Toute utilisation ou de copie de ce document, en totalité ou en partie, doit inclure le nom de l'auteur.
Anexo3Aline.pdf (4.04 Mbytes)
Date de Publication
2007-10-11
 
AVERTISSEMENT: Apprenez ce que sont des œvres dérivées cliquant ici.
Tous droits de la thèse/dissertation appartiennent aux auteurs
CeTI-SC/STI
Bibliothèque Numérique de Thèses et Mémoires de l'USP. Copyright © 2001-2024. Tous droits réservés.