• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.48.2019.tde-09062021-175332
Document
Author
Full name
Mayara Moretti Vieira Palmieri
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2019
Supervisor
Committee
Roberto, Lúcia Helena Sasseron (President)
Capecchi, Maria Candida Varone de Morais
Scarpa, Daniela Lopes
Title in Portuguese
Aspectos epistêmicos e conceituais em interações discursivas possibilitadas por atividades investigativas em aulas de física
Keywords in Portuguese
Aspectos conceituais
Aspectos epistêmicos
Ensino de física
Ensino por investigação
Física moderna
Interações discursivas
Práticas epistêmicas
Abstract in Portuguese
Ao longo da história, os objetivos do Ensino de Ciências vêm sendo modificados por meio da promulgação de leis e projetos de ensino. Estas mudanças foram estimuladas e acompanhadas de um contexto histórico. Assim, o Ensino de Ciências que, outrora, tinha como uma das principais funções o suprimento de formação técnica de pessoas que trabalhassem no desenvolvimento de novas tecnologias, passou a preocupar-se em desenvolver o indivíduo para o exercício da cidadania a partir de uma formação mais autônoma. Neste quadro, defendemos o Ensino por Investigação como abordagem didática que tem como um de seus principais preceitos trazer o aluno para o papel de protagonista em sua aprendizagem em oposição ao papel de receptor de informação que o mesmo desempenha do dito ensino tradicional. Neste contexto de pesquisa, o presente trabalho tem por objetivo compreender de que maneira aspectos epistêmicos e conceituais são integrados em interações discursivas possibilitadas em atividades investigativas da Física Moderna. Para isto, realizamos uma pesquisa de natureza qualitativa em que analisamos duas aulas, de um mesmo professor, para uma mesma turma. Estas aulas estão gravadas em vídeo e disponíveis no acervo do Laboratório de Pesquisa em Ensino de Física (LaPEF) e referem-se a abordagem do tema natureza do elétron por meio de uma Sequência de Ensino Investigativa (SEI). A análise dos dados é feita a partir das transcrições destes dois encontros e se propõe a estudar a integração de aspectos epistêmicos e conceituais nas interações discursivas em sala de aula, ou seja, nos turnos de fala do professor e dos alunos. Nosso referencial teórico principal, além dos pressupostos do Ensino por Investigação e são as práticas epistêmicas de produção, comunicação, avaliação e legitimação do conhecimento científico (Kelly, 2006; Kelly e Licona, 2018) e a construção dos conceitos espontâneos e científicos (Vygotsky, 2000). A partir da análise das aulas podemos concluir que os aspectos conceituais presentes nas falas dos alunos em atividades investigativas tendem a ter um movimento do incoerente para o coerente, sejam eles espontâneos ou científicos quanto mais os mesmos se apropriam nos conhecimentos vistos em aula, enquanto os aspectos conceituais do professor mantem-se científicos e coerentes na maior parte do tempo, uma vez que ele representa autoridade epistêmica em sala de aula. Já os aspectos epistêmicos não apresentam um padrão de movimento, uma vez que os próprios autores Kelly e Licona (2018) afirmam que estes podem aparecer de maneira integrada e mutável.
Title in English
Epistemic and conceptual aspects in discursive interactions facilitaded by investigative activities in physics classes
Keywords in English
Conceptual aspects
Discursive interactions
Epistemic aspects
Epistemic practices
Inquiry teaching
Modern Physics
Physics teaching
Abstract in English
Throughout history, the goals of Science Teaching have been modified through the enactment of laws and teaching projects. These changes were stimulated and accompanied by a historical context. Thereby, Science Teaching, which once had as one of its main functions the provision of a technical school education for people to work in the development of new technologies, began to worry about developing the individual for the exercise of citizenship from a more autonomous school education. In this context, we foster inquiry teaching as a disciplinary approach that has as one of its main goals bring the student to the role of protagonist in their learning process as opposed to the role of information receiver in the traditional learning and teaching process. In this context of research, the present work aims to understand how epistemic and conceptual aspects are integrated into discursive interactions enabled in inquiry activities of Modern Physics. For this, we performed a qualitative research in which we analyzed two classes, from the same teacher, for the same students. These classes are videotaped and available in the collection of the Laboratory of Research in Physics Teaching (LaPEF in portuguese) and refer to the approach of the theme "nature of the electron" through a Sequence of Investigative Teaching (SEI in portuguese). The data analysis is made as of transcriptions of these two meetings and it is proposed to study the integration of epistemic and conceptual aspects in the discursive interactions in the classroom, that is, in the speech shifts of the teacher and the students. Our main theoretical reference, besides the assumptions of Teaching by Research, is the epistemic practices of production, communication, evaluation and legitimation of scientific knowledge (Kelly, 2006, Kelly and Licona, 2018) and the construction of spontaneous and scientific concepts (Vygotsky, 2000). From the analysis of the lessons we can conclude that the conceptual aspects present in the students' speeches in investigative activities tend to have a movement from the incoherent to the coherent, whether they are spontaneous or scientific the more they appropriate in the knowledge seen in class, while the conceptual aspects of the teacher remain scientific and coherent most of the time, since he represents epistemic authority in the classroom. However, the epistemic aspects do not present a pattern of movement, since the authors themselves Kelly and Licona (2018) affirm that these can appear in an integrated and changeable way.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
MAYARA_PALMIERI.pdf (888.07 Kbytes)
Publishing Date
2021-06-09
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.