• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.48.2018.tde-06072018-095731
Document
Author
Full name
Rodolfo Samuel da Silva Neviani
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2018
Supervisor
Committee
Ribeiro, Cintya Regina (President)
Carvalho, Alexandre Filordi de
Ortellado, Pablo
Title in Portuguese
Verdade em rede: veridicção e ativismo no contexto da internet
Keywords in Portuguese
Ativismo
Educação
Internet
Política
Verdade
Abstract in Portuguese
Neste trabalho discutimos sobre internet e verdade. Especificamente, tentamos defender que há modos singulares de produção do discurso verdadeiro, e a internet implica configurações particulares destes modos. Entendemos que as formas por meio das quais podemos lidar com a verdade são reconfiguradas por elementos que a rede faz funcionar, tais como o acesso generalizado à produção de texto, a reprodução massiva de informação, a imensa capacidade de acúmulo e distribuição de conteúdos. Por isso, afirmamos que a internet não é um meio pelo qual é transmitida uma verdade incondicional; tampouco é o meio pelo qual se perverte o verdadeiro na forma do erro. Entendemos que há diferentes modulações de discursos pretendidos como verdadeiros, cada um dos quais relativo a possibilidades inerentes às diversas plataformas na rede. Para levar a efeito tal discussão, primeiramente consideramos alguns problemas teóricos selecionados da tradição acadêmica que investigou os meios de comunicação. Posteriormente, debatemos acerca de uma noção de verdade mais adequada a nosso âmbito de problemas, de onde é derivada uma discussão a partir de textos de Friedrich Nietzsche e Michel Foucault. Advém daí o entendimento de que a verdade é um efeito de disputas, o que a inscreve no problema geral do poder. Uma vez que o ativismo em rede se apresenta como modo de produção de discurso com pretensão de verdade, propomos a discussão acerca de casos específicos em que ocorre. Sendo a educação ambiente sensível aos problemas que tocam a verdade, a política e o uso de tecnologias de informação e comunicação, a pesquisa almeja contribuir com o debate atual concernente a esta área de estudos.
Title in English
Network truth: veridiction and activism in the context of the internet
Keywords in English
Activism
Education
Internet
Politics
Truth
Abstract in English
In this work we discuss about the internet and truth. Specifically, we try to argue that there are singular modes of producing true discourse, and the internet implies unique configurations of these modes. We understand that the ways in which we can deal with truth are reconfigured by elements that the network makes work, such as generalized access to the word, massive reproduction of content, immense capacity for accumulation and distribution of information. Therefore, we affirm that the internet is not a means by which an unconditional truth is transmitted; nor is it the means by which the true is perverted in the form of error. We understand that there are different modulations of speeches intended as true, each of which related to possibilities inherent to the various platforms on the network. To carry out such a discussion, we first consider some theoretical problems selected from the academic tradition that investigated the media. Later, we debate about a notion of truth more adequate to our scope of problems, for this we derive a discussion from the texts of Friedrich Nietzsche and Michel Foucault. There emerges the understanding that truth is an effect of disputes, which inscribes it in the general problem of power. Since network activism presents itself as a mode of discourse production with a pretension of truth, we propose to discuss specific cases in which it occurs. Since education is sensitive to problems that touch on truth, politics and the use of information and communication technologies, the research aims to contribute to the current debate concerning this area of study.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2018-08-07
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.