• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.48.2020.tde-05102020-161027
Document
Author
Full name
Luiz Fernando de Prince Fukushiro
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2020
Supervisor
Committee
Santos, Marcos Ferreira dos (President)
Almeida, Rogério de
Ishiki, Michiko Okano
Rubira, Fabiana de Pontes
Umeda, Guilherme Mirage
Title in Portuguese
Escritos sobre a estética além da arte: transmissão e experiência nas culturas japonesas
Keywords in Portuguese
Autoformação
Culturas japonesas
Experiência estética
Abstract in Portuguese
Se a experiência estética se dá a partir do encontro de duas configuraçõesa configuração formal do objeto e a configuração subjetiva da pessoa que a percebe, a arte torna-se lugar privilegiado dessa experiência quando há uma obra de arte e um indivíduo disposto a se relacionar com ela. Esta tese pretende então investigar momentos das culturas japonesas em que a experiência estética pode atuar a partir de configurações formais que não se definem como obra de arte, já que esta não é uma exigência para que ocorra a experiência estética. O fato de que, após o contato com o conceito de obra de arte europeu, diversos objetos e elementos das expressões japonesas passaram a ser retroativamente considerados artísticos comprova o valor estético dos objetos mesmo que originalmente não inseridos dentro da instituição arte. Metodologicamente, a tese se pauta pelo estilo ensaístico (exame atento) assim como em Adorno, e no diálogo convergente com o estilo zuihitsu, no âmbito das investigações sobre autoformação. Os conceitos de kata, mitate e d são analisados, assim como alguns momentos de manifestações japonesas afins à arte, para que possam auxiliar na compreensão da experiência estética a partir de práticas cotidianas e também das problemáticas e potencialidades que possam surgir daí. Afirma Fujiwara Teika: ou na tradução de Madalena Cordaro, a palavra é antiga, o coração é novo.
Title in English
Notes on aesthetics beyond art: transmission and experience on Japanese cul- tures
Keywords in English
Aesthetic experience
Japanese cultures
Self-formation
Abstract in English
If the aesthetic experience occurs from the meeting of two configurationsthe formal configuration of the object and the subjective configuration of the person who perceives it, art becomes a privileged place of this ex- perience when there is a work of art and an individual willing to relate to it. This thesis intends to investigate moments of Japanese cultures in which aesthetic experience can act from formal configurations that are not defined as a work of art, since this is not a requirement for the aesthetic experience to occur. The fact that, after the contact with the European concept of work of art, several objects and elements of Japanese expressions started to be retroactively considered artistic proves the aesthetic value of the objects even if they were not originally inserted within the institution art. Methodologically, the thesis is guided by the essay style (attentive examination) as used by Adorno, and in the convergent dialogue with the zuihitsu style, within the scope of investigations on self-formation. The concepts of kata, mitate and d are analyzed, as well as some moments of Japanese manifestations related to art, so that they can assist in the understanding of the aesthetic experience from daily practices and also the problems and potentialities that may arise from there. Fujiwara Teika states: or, based on Madalena Cordaros translation, the word is old, the heart is new.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2020-11-09
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.