• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.48.2011.tde-04082011-152252
Document
Author
Full name
Paulo Marcos Falco de Brito
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2011
Supervisor
Committee
Cacete, Nuria Hanglei (President)
Favaretto, Celso Fernando
Vendramini, José Eduardo
Title in Portuguese
A (in)desejada transgressão: uma história social do ensino superior de teatro no Brasil
Keywords in Portuguese
ensino superior
história
sociedade brasileira
teatro
transgressão
Abstract in Portuguese
A pesquisa parte da premissa defendida por Adorno, Brecht, e muitos outros pensadores críticos da sociedade burguesa, de que a Educação e o Teatro não devem limitar sua atuação à esfera da adaptação, ou seja, à reprodução mecânica das condições existentes em seu tempo e lugar. O Teatro e a Educação detêm, assim, uma importante função social de contestação e resistência, no sentido de se configurarem como espaços privilegiados de emancipação do indivíduo e de transformação do coletivo. Desse modo, postula-se a existência de um princípio de transgressão, que deve estar presente em todos os níveis da ação educativa e teatral, e, particularmente, no processo de formação de seus profissionais. A investigação se direciona, portanto, à verificação da presença deste princípio de transgressão nos cursos superiores de Teatro no Brasil. Para tanto, efetua um mapeamento histórico-social do contexto em que se criaram esses cursos, baseando-se na proposição de Goodson de que a seleção dos conteúdos curriculares é determinada pela atuação das diversas forças sociais em conflito. O resultado, enfim, é uma narrativa histórica do processo social de implantação dos cursos de formação superior em Teatro no país, desde suas raízes no movimento de modernização da cultura brasileira dos anos 1920-1930, passando pelo surgimento dos primeiros bacharelados e licenciaturas nos anos 1960-1970, e chegando à crescente expansão do setor, a partir dos anos 1980. Busca-se, com esse relato, evidenciar as (im) possibilidades de constituição de uma atitude verdadeiramente crítico-transgressora no seio do Ensino Superior de Teatro no Brasil.
Title in English
The (un) desired transgression: a social history of the theatres higher education of Brazil.
Keywords in English
brazilian society
higher education
history
theatre
transgression
Abstract in English
The research is based on the ideas defended by Adorno, Brecht and many other critics of the Bourgeois Society, where Education and Theatre should not limit their actions to the ambit of adaptation, in other words, to the mechanic reproduction of the status quo. Theatre and Education hold an important social duty to contest and resist in the way that they shape themselves as privileged spaces to provide individual emancipation and social transformation. In order for this to happen, the study claims the necessity of a principle of transgression, which must be present in all levels of educational and theatrical actions, and, also vital, in the process of development of its professionals. The investigation is driven, therefore, towards the search for this principle of transgression at the Theatres Higher Education of Brazil. For that, it draws a map of the social and historic context where these courses were created, based on the proposal of Goodson, in which the conflict between the different strengths of society defines the selection of curricular content. The result, finally, is a historic narrative that reveals the social process that took place during the creation and development of Theatres Higher Education of Brazil. The history begins in the early twenties and thirties, with the movement of modernization of Brazilian Culture; it carries on to the uprising of the first graduations for artists and teachers, from early sixties to late seventies; at last, it describes the crescent expansion of the sector, from the eighties to date. The objective of this study is to bring to light all the (im) possibilities to establish a truly critic-transgressor attitude within Theatres Higher Education of Brazil.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2011-08-23
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.