• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.48.2011.tde-04072011-142013
Document
Author
Full name
Andréa Aparecida Cavinato
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2011
Supervisor
Committee
Santos, Marcos Ferreira dos (President)
Almeida, Rogério de
Araújo, Miguel Almir Lima de
Iavelberg, Rosa
Leão, Lucia Isaltina Clemente
Title in Portuguese
Processos de criação: teatro e imaginário
Keywords in Portuguese
aprendizagem
ensino de arte
imaginário
mitopoiética
teatro
Abstract in Portuguese
A presente tese de doutorado relata processos de criação em Teatro e Imaginário, proposta de formação de professores em diálogo com autores e encenadores através de uma hermenêutica simbólica. A parte vivencial da pesquisa, o curso Teatro da Imaginação, gerou material de referência para os processos aqui descritos e analisados. A proposta tem antecedentes no trabalho desenvolvido junto ao grupo de teatro Ventoforte e foi articulada a partir de alguns elementos dos processos de teatro de pesquisa inspirados no Teatro Antropológico desenvolvido por Eugenio Barba como o conceito de energia e o pensamento em ação. A partir dos schèmes conceituados por G. Durand, a proposta desenvolve estímulos em uma mitopoiética, em uma educação da sensibilidade em que as criações foram estimuladas em improvisações com temas: os quatro elementos bachelardianos e a alquimia, no desenvolvimento da linguagem dos anjos ou da alma, para isso travou breve diálogo com os autores da pedagogia imaginal Paolo Mottana, que retoma a obra de Corbin, Hillman e Jung. Uma pedagogia do imaginário em Teatro foi elaborada gerando cenas, desenhos, poemas, improvisações que se configuraram em proposta a partir de uma perspectiva de uma pedagogia da aventura inspirada pelo pedagogo italiano Ricardo Massa que se coaduna com a ideia de jornada interpretativa. Desenvolve, portanto, formação de professores em Arte a partir de espaços de experimentação e criação através da corporeidade, conceito de Merleau-Ponty, em um trajeto antropológico, no conceito de Gilbert Durand, buscando a desobliteração das fontes de acesso ao Imaginário.
Title in English
Creation process: theatre and imaginary
Keywords in English
art education
imaginary
learning
mythpoetics
theatre
Abstract in English
This thesis describes the processes of creation and imaginary theatre, a proposal for teacher education in dialogue with writers and directors though a symbolic hermeneutics. The experience of the research, the course the Imagination Theatre, generated reference for the processes described and analyzed. The proposal has antecedents in the developed work with the theatre group Ventoforte and was articulated from some elements of the processes of research inspired by the Anthropologic theatre created by Eugenio Barba as the concept of energy and thought into action. The schèmes conceptualized by G. Durand, the proposal stimulates and develops on a mythpoetics stimuli, in a education of sensibility which the creations were stimulates in improvisation on themes: the four elements Bachelardian and Alchemy, in the development of the language of angels or of the soul, for it caught brief dialogue with the author´s imaginal pedagogy Paolo Mottana, taking over the work of Corbin, Hillman and Jung. A pedagogy of the imaginary in theatre was established by generating scenes, drawing, poems and improvisations that figure as a proposal from the perspective of a pedagogy of adventure inspired by the Italian pedagogue Ricardo Massa that is consistent with the idea of interpretive Journey. Therefore develops teacher training in art from spaces of experimentation and creation out of embodiment, Merleau-Ponty´s concept, in an anthropological path, the concept of Gilbert Durand, seeking to desobliterates sources of access to the imaginary.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
ANDREA_CAVINATO.pdf (18.23 Mbytes)
Publishing Date
2011-07-25
 
WARNING: The material described below relates to works resulting from this thesis or dissertation. The contents of these works are the author's responsibility.
  • CAVINATO, Andrea. A Arte de Contar Histórias. PLURES–Humanidades: Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação - Mestrado [online], 2010, n. 13, p. 147-158. jan./jul. 2010. RibeirãoPreto, SP: Centro Universitário Moura Lacerda. Departamento de Educação e Programa de Pós-Graduação em Educação – Mestrado –14,5 x 21cm. 183p.Semestral. [acesso 2016-08-13]. Disponível em : <http://portalmouralacerda.com.br/wp-content/uploads/2016/05/plures13-2010.pdf>
  • CAVINATO, Andrea. A História do menino navegador Ilo Krugli e seu indomável Ventoforte : uma experiência em Teatro e Educação. In Encontro de Pesquisa em Educação da Região Sudeste, IX, São Carlos, 2009.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.