• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.48.2000.tde-04062021-184433
Document
Author
Full name
Selma Martinez Simões Rodrigues de Lara
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2000
Supervisor
Committee
Nicolau, Marieta Lucia Machado (President)
Dias, Marina Celia Moraes
Mauro, Maria Adelia Ferreira
Title in Portuguese
Formando caminhos para uma educação em valores humanos: a importância da literatura
Keywords in Portuguese
Alegria
Cidadania
Criticidade
Educação infantil
Ensino fundamental
Equilíbrio
Justiça
Literatura
Paz
PEVH - Programa de Educação em Valores Humanos
Abstract in Portuguese
Esta pesquisa visa ressaltar a importância da Literatura na elaboração de caminhos para a vivência e formação de Valores Humanos. Como parte integrante da história da humanidade, a Literatura guarda, em seu mais profundo significado, o registro de fatos passados, presentes e continua, ainda, a sua preciosa trajetória em direção aos fatos projetados ao futuro... Professores/educadores e alunos/educandos beneficiam-se da riqueza literária oferecida pelas inusitadas histórias que revelam o delineamento de vias de incontestável valor para o processo de ensino-aprendizagem, colaborando, especialmente, para a formação de princípios éticos indispensáveis à construção da personalidade moral do ser. Sendo assim, os assuntos que serão abordados nesta dissertação foram organizados em cinco capítulos concatenados e inter-relacionados ao tema desta pesquisa. No capítulo 1, apresenta-se uma discussão sobre a importância das memórias de infância de alguns professores/educadores e a (re)significação destas em sua formação profissional. Esta abordagem é ilustrada por meio de entrevistas com alguns educadores de escolas públicas da Rede Municipal de Ensino de Santos - SP e de uma escola da Rede Particular de Ensino de São Vicente - SP. No capítulo 2, são feitas considerações sobre a formação docente, com apresentação de algumas histórias significativas que visam levar à reflexão sobre a atuação de professores/educadores, ressaltando exemplos de alguns escritores/contribuidores oportunos para o enfoque do tema. No capítulo 3, é ressaltada a importância da concepção de criança e de sua história na história... , aliada à importância da Educação Infantil como a fase basilar para a formação deste ser e o seu 'pensar', enfatizando o valor do primeiro contato estabelecido com as histórias do mundo da Literatura: momento decisivo para a sedução e conquista do futuro leitor. No capítulo 4, a Literatura Infantil aparece como elemento central e desencadeador de múltiplas aprendizagens, já que possui importância indiscutível em si mesma, sem servir de pretexto para quaisquer discussões que se pretenda fazer, pois ela, por si só, se basta, sendo soberana em sua natural amplitude, possibilitando ramificar inúmeras reflexões capazes de serem aprofundadas a partir de sua transcendência. No capítulo 5, são abordadas questões relacionadas à formação moral da criança, enfatizando os aspectos do desenvolvimento moral e da Educação Moral no contexto escolar, ilustrados por meio de uma proposta teórico-prática de Educação em Valores Humanos. Trata-se de reflexões com alguns exemplos possíveis que já vêm sendo aplicados no PEVH (Programa de Educação em Valores Humanos) criado há trinta anos por Sathyia Sai Baba, na índia e, atualmente, difundido em escolas de, aproximadamente, 130 países. Ainda com referência ao capítulo 5, apresentamos uma discussão sobre a aplicação da Educação em Valores Humanos através da Literatura, com a implementação de um projeto desenvolvido em uma escola de Educação Infantil, em São Vicente - SP , com crianças de 5 a 6 anos de idade (ainda não alfabetizadas), em um primeiro momento, no nível Pré-escolar e a retomada da pesquisa , com as mesmas crianças, em um segundo momento, com 7 e 8 anos de idade (a maioria das quais já alfabetizadas ou em processo de alfabetização), no Ensino Fundamental , visando à observação destas, através de um estudo longitudinal, na tentativa de detectar a intensidade de interesse demonstrado na vivência de diversas histórias apresentadas no decorrer da trajetória e dos Valores Humanos experienciados - assim como a (re)significação destes fatores combinados para as crianças nos dois momentos (início e retomada) desta pesquisa. Esta pesquisa tem como propósito mostrar que a Literatura constitui-se como um veículo mediador de extrema valia para a construção de seres melhores em um mundo também melhor, na busca da paz, do equilíbrio, da justiça e da criticidade, ou seja, de Valores Humanos que garantam a todos a apropriação do verdadeiro sentido da cidadania com alegria, que jamais se dissocia do verdadeiro sentido da Educação.
Title in English
Forming paths for an education in human values: the importance of literature
Keywords in English
Balance
Citizenship
Criticism
High School
Joy
Justice
Kindergarten
Literature
Peace
PEVH - Human Values Education Program
Abstract in English
This research aims to show the importance of literature to an elaboration of ways that look at the experimentation and structuration of Human Values. As an integrant part of humanity history, literature keeps, in its deep meaning, the register of past facts, the present ones and, still, keeps on its precious joumey straight ahead the facts projected to future. Teachers/educators and pupils/students are beneficiaries at the literary wealth offered by the peculiar stories that reveal an outline of unquestionable value to teaching-leaming process, contributing, specially, to the structuration of ethic principies indispensible to the building of being moral personality. By this way, the subjects that will be discussed under this dissertation were organized in five congregated and combined chapters related to this research's theme. According to Chapter 5, we still present a discussion about the aplication of a Human Values Education by means of literature, with the implementation of a project developed in a kindergarten school, located in São Vicente - SP , Chapter 1 presents a discussion about the importance of childhood memories of some teachers/educators and the re-meaning of these memories in their professional formation. This approach is illustrated by interviews with some educators of public schools of Santos - SP Teaching Municipal System and a private school that belongs to the Teaching Private System of São Vicente - SP. Chapter 2 provides considerations about teaching formation, offering some meaningful stories that seek for a reflection concerning to teachers/educatohs practice, reinforcing examples of some writers/contributors to the theme. Chapter 3 shows the importance of childs conception and her story in history..., allied to the importance of Childish Education as a basilar phase to the formation of this being and her 'thoughf, emphasizing the value of the first contact established with the literature world stories.: decisive moment to the seduction and conquest of the future reader. Chapter 4 presents Childish Literature as a central element responsible for multiple learnings, according to its self indisputable importance, without being considered as a pretext to any other discussions that one decides to do, because it is sovereign on its natural amplitude, offering a lot of reflections that can be studied deeply based on its transcendency. Chapter 5 approaches questions related to the child moral formation, emphasizing the aspects of moral development and Moral Education at scholastic environment, that are illustrated by means of a theoretical-practical purpose of Human Values Education. Some reflections are presented based on possible examples that are already being used in the PEVH (Human Values Education Program) that has been created for thirty years ago by Sathyia Sai Baba, in India and, nowadays, is being applied in schools around 130 countries. According to Chapter 5, we still present a discussion about the aplication of a Human Values Education by means of literature, with the implementation of a project developed in a kindergarten school, located in São Vicente - SP, including 5 and 6 years old children (not literate yet), in a first moment, in preschool level and the research retaking, with the same students, in a second moment, 7 and 8 years old children (most of them literate or in process of being literate), in elementary school level, aiming to the observation of these children, by means of a lasting study, seeking for verifying the interest demonstrated in experimentation of different stories presented to children on the journey and the Human Values that were lived by them as well as the re-meaning of these factors combined to children in two moments (beginning and retaking) of this research. This research has as purpose to show that literature can be regarded as a mediator vehicle of extreme worth to the structuration of better human beings in a better world, in the search of peace, balance, justice and criticism, that is, in the search of Human Values that can offer to everybody the meaning of citizenship with jolliness, that is never separated from the true meaning of Education. including 5 and 6 years old children (not literate yet), in a first moment, in preschool level and the research retaking, with the same students, in a second moment, 7 and 8 years old children (most of them literate or in process of being literate), in elementary school level , aiming to the observation of these children, by means of a lasting study, seeking for verifying the interest demonstrated in experimentation of different stories presented to children on the journey and the Human Values that were lived by them as well as the re-meaning of these factors combined to children in two moments (beginning and retaking) of this research.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2021-06-04
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.