• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
10.11606/D.48.2010.tde-03082010-103617
Document
Author
Full name
Daniel Romao da Silva
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2010
Supervisor
Committee
Santos, Vinicio de Macedo (President)
Brolezzi, Antonio Carlos
Raphael, Deborah Martins
Title in Portuguese
Livro didático de matemática: lugar histórico e perspectivas
Keywords in Portuguese
livro didático
livro didático de Matemática
políticas educacionais
valores
Abstract in Portuguese
O livro didático assume múltiplas funções e características. Constitui-se como uma referência de conteúdos para alunos e professores, guia orientador das atividades em sala de aula e como padrão de organização e sistematização do currículo. Porém, encontra-se sujeito às influências do contexto histórico e político em que se situa, estando impregnado dos valores e concepções desse contexto. Para compor a identidade do livro didático soma-se ainda a sua importância no mercado editorial. O livro didático é analisado, então, conforme as dimensões: suporte de conteúdos e métodos de ensino, veículo de valores, produto cultural e mercadoria. A partir desse cenário, será analisada a interação dessas várias dimensões na constituição do papel desempenhado pelo livro didático de Matemática para o Ensino Fundamental II, ao longo do período de 1971 a 2006, caracterizado pelo Ensino Fundamental com duração de oito anos. De modo a completar o estudo, foram analisados alguns livros didáticos de Matemática utilizados no período.
Title in English
Mathematics Textbook: historical place and perspectives
Keywords in English
educational policies
mathematics textbook
textbook
values
Abstract in English
The textbook assumes multiple functions and features. It constitutes a reference content for students and teachers guide, guiding the activities in the classroom and as a standard of organization and systematization of the curriculum. However, is subject to the influences of historical and political context in which it is, being steeped in values and ideas that context. To make up the identity of the textbook, adds to their importance also in publishing. The textbook is analyzed, then, as the dimensions of support content and teaching methods, vehicle values, cultural products and merchandise. From this scenario, the possibility of interaction of various dimensions in the constitution the role of the textbook Mathematics for Elementary Education, over the period 1971 to 2006, characterized by the elementary school which lasts eight years. In order to complete the study, some mathematics textbooks used in the period has been analyzed.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2010-08-13
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
Centro de Informática de São Carlos
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2021. All rights reserved.