• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Thèse de Doctorat
DOI
https://doi.org/10.11606/T.48.2017.tde-01112017-134934
Document
Auteur
Nom complet
Paula Chieffi
Adresse Mail
Unité de l'USP
Domain de Connaissance
Date de Soutenance
Editeur
São Paulo, 2017
Directeur
Jury
Favaretto, Celso Fernando (Président)
Lima, Elizabeth Maria Freire de Araujo
Machado, Adriana Marcondes
Mesquita, Cristiane Ferreira
Pelbart, Peter Pal
Titre en portugais
O que pode a educação - uma perspectiva clínica
Mots-clés en portugais
Conversas
Estado de escuta
Ressonância
Resumé en portugais
Pode a escuta forjada na prática clínica interceder por proposições educacionais singulares? A partir dessa pergunta a tese se desdobra em exercícios conceituais e práticos na busca de abertura de interfaces entre clínica e educação, atenta às interpelações do fora e ao movimento da vida. Nessa composição, ganha relevância o conceito de ressonância, como uma abertura para o mundo que produz, simultaneamente, uma experiência de si. A partir da proposição de um estado de escuta, ou de um posicionamento orientado pela escuta clínica, a escrita se faz no acompanhamento de experiências escolares, conversas com alunos e um processo de formação de formadores. Essa conversa serve para precisar o funcionamento dessa escuta ao mesmo tempo em que abre um campo de questões entre a clínica e a educação.
Titre en anglais
What can education do - a clinical perspective
Mots-clés en anglais
Clinical listening
Conversation
Ressonance
Resumé en anglais
How can an active clinical listening mediate an unique education based on singular experiences? In attempting to answer this central question, the thesis does an interchange between clinic and education. This dynamic was composed by the developed of concepts and practical activities. The mediation created in this thesis has grounded by the author's experiences of being in school environment; the conversations with students and the process of training school's leaders who train others school staff. It is important to say that the inputs from outside and the movement of life were taken on board. The configuration of the thesis, the concept of Resonance developed by Jean Luc Nancy became deep-seated. The thesis specifies and clarifies the function of the clinical listening in an education setting. It also inevitably opens relevant concerns between clinic and education.
 
AVERTISSEMENT - Regarde ce document est soumise à votre acceptation des conditions d'utilisation suivantes:
Ce document est uniquement à des fins privées pour la recherche et l'enseignement. Reproduction à des fins commerciales est interdite. Cette droits couvrent l'ensemble des données sur ce document ainsi que son contenu. Toute utilisation ou de copie de ce document, en totalité ou en partie, doit inclure le nom de l'auteur.
PAULA_CHIEFFI.pdf (1.88 Mbytes)
Date de Publication
2017-11-30
 
AVERTISSEMENT: Apprenez ce que sont des œvres dérivées cliquant ici.
Tous droits de la thèse/dissertation appartiennent aux auteurs
CeTI-SC/STI
Bibliothèque Numérique de Thèses et Mémoires de l'USP. Copyright © 2001-2024. Tous droits réservés.