• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.48.2020.tde-01102020-123700
Document
Author
Full name
Maria de Nazaré Bandeira dos Santos
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2020
Supervisor
Committee
Arroio, Agnaldo (President)
Hastenreiter, Roberto Soares da Cruz
Leal, Sergio Henrique Bezerra de Sousa
Silva, Glauco dos Santos Ferreira da
Testoni, Leonardo André
Title in Portuguese
Motivação e aprendizagem no ensino superior: um estudo de caso com estudantes do curso de licenciatura em física da UFPI
Keywords in Portuguese
Curso de licenciatura em física
Indicadores de fluxo no curso de graduação
Motivação e aprendizagem
Perfil socioeconômico cultural
Trajetórias acadêmicas
Abstract in Portuguese
No cenário educacional brasileiro, o curso de Licenciatura em Física enfrenta uma situação crítica e dramática, repercutindo num insuficiente número de egressos anuais de licenciados para atender as demandas do mercado de trabalho vigente em todo país. Como parte deste contexto, o curso de Licenciatura em Física da Universidade Federal do Piauí (UFPI), apresenta altos índices de retenção, de reprovação e de evasão, resultando em baixas taxas de sucesso dos estudantes no curso. Este trabalho dedicou-se a fazer uma investigação sobre a relação entre condicionantes sociais, trajetórias escolares e de vida, indicadores de fluxo no curso e perfil motivacional de estudantes no curso de Licenciatura em Física, diurno e noturno, da UFPI. Para isso, se utilizou de uma metodologia com abordagem qualitativa e orientação interpretativa, através de três estudos complementares e articulados entre si, envolvendo os níveis de análise: individual, estrutural e institucional. Dessa forma, a análise focou, além de aspectos cognitivos, também os afetivos e interpessoais dos estudantes. Os instrumentos de produção de dados foram questionários, entrevistas e pesquisa documental. Na análise e discussão dos dados, foram utilizados fundamentos da sociologia da educação de Bourdieu, de Lahire e de Vicent Tinto. O suporte teórico para discussão dos resultados produzidos foi o cenário nacional da Licenciatura em Física em outras Instituições de Ensino Superior (IES) brasileiras, variáveis motivacionais e bases das teorias sociocognitivas da motivação para a aprendizagem. Como resultado do estudo, buscou-se: construir variáveis que retratam o perfil socioeconômico cultural dos pesquisados, identificar disposições individuais singulares que são favoráveis ao constructo da motivação, construir categorias que definissem suas trajetórias acadêmicas e sua relação com os indicadores de fluxo (taxas de reprovação, retenção, evasão e de sucesso no curso); e a interrelação de todos esses parâmetros com a motivação do estudante para o curso. Da articulação realizada nos três níveis analíticos, constatou-se que, por um lado, os dois primeiros indicam que há muitas razões para os estudantes terem baixos níveis de motivação para o curso, fora do controle dos professores e da instituição de ensino; por outro lado, a análise institucional mostrou que há algumas ações ao alcance da instituição, que poderiam melhorar, sensivelmente, a experiência dos alunos na UFPI e com provável redução de desmotivados para o curso. As conclusões apoiadas nas análises individual e estrutural foram complementadas e reforçadas pelas conclusões da análise institucional. Embora não se tenha feito uma pesquisa completa sobre o sistema social da UFPI nos diferentes cursos, acredita-se ter sido suficiente para os propósitos da investigação. Por fim, constatou-se que a situação dos estudantes de Licenciatura em Física da UFPI, é uma realidade local que pode ser descrita pelo panorama nacional, indicando que a tendência das trajetórias desses estudantes estão intimamente relacionadas ao seu perfil socioeconômico cultural e às suas disposições para a ação, competências e apetências, resultando numa baixa qualidade motivacional para o curso, que por sua vez, repercute nos indicadores de fluxo no curso, confirmando de que o sistema de ensino vigente, de um modo geral, contribui para a reprodução social das classes e não para a mobilidade da classe social.
Title in English
Motivation and learning in higher education, a case study whith students in Physics teacher education program
Keywords in English
Academic trajectories
Cultural socioeconomic profile
Flow indicators in the undergraduate course
Motivation and learning
Physics teacher education program
Abstract in English
In the Brazilian educational scenario, the physics teacher education program faces a critical and dramatic situation, echoing in an insufficient number of graduates annually to meet the demands of the current labor market throughout the country. As part of this context, the physics teacher education program at the Federal University of Piauí (UFPI) has high retention, failure and dropout rates, resulting in a low success rate in the course. This work aimed to make an investigation on the relationship between social conditions, school and life trajectories, course flow indicators and motivational profile of students in the UFPI physics teacher education program, offered both in day and night periods. For this, was used a methodology with qualitative approach and interpretative orientation, through three complementary and articulated studies, involving the levels of analysis: individual, structural and institutional. Thus, the analysis focused not only on cognitive aspects, but also on affective and interpersonal aspects of students. The instruments of data production were questionnaires, interviews and documentary research. In the analysis and discussion of the data, the foundations of the sociology of education of Bourdieu, Lahire and Vicent Tinto were used. The theoretical support for discussion was the national scenario of the physics teacher education program in other Higher Education Institutions (HEIs), motivational variables and bases of the socio-cognitive theory of motivation for learning. As a result of the study, we sought: to construct variables that portrayed the cultural socioeconomic profile of the respondents, to identify singular individual dispositions that are favorable to the motivation construct, to construct categories that defined their academic trajectories and their relationship with the flow indicators (failure, retention, dropout and success in the course); and the interrelation of all these parameters with the student motivation for the course. From the articulation of the analytical levels performed, it was found that, on the one hand, the first two analytical levels indicate that there are many reasons for students to have low levels of motivation for the course, outside the teachers and educational institution control. On the other hand, the institutional analysis showed that there are some actions within the institution's reach that could significantly improve the students' experience at UFPI and with a probable reduction of unmotivated for the course. The conclusions drawn in the individual and structural analyzes were reinforced or corroborated by the findings of the institutional analysis. Although no complete research on the UFPI social system in the different courses has been done, it is believed to have been sufficient for the purposes of the investigation. Finally, it was found that the situation of undergraduate students of Physics at UFPI, is a local reality that can be described by the national panorama, indicating that the trends of students' trajectories are closely related to the cultural socioeconomic profile and dispositions for action, competences and inner motivation, reflecting on the students' flow indicators in the course, confirming that the current education system, in general, contributes to the social reproduction of the classes and not to the mobility of students class.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2021-01-06
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.