• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.48.2006.tde-01072008-160901
Document
Author
Full name
José Joelson Pimentel de Almeida
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2006
Supervisor
Committee
Santos, Vinicio de Macedo (President)
Lins, Abigail Fregni
Moura, Manoel Oriosvaldo de
Title in Portuguese
Formação contínua de professores: um contexto e situações de uso de tecnologias de comunicação e informação.
Keywords in Portuguese
Contextos
Desregulação da educação
Formação contínua
Professor pesquisador
Professor reflexivo
Situações didáticas
Tecnologias de comunicação e informação
Abstract in Portuguese
Esta dissertação, resultado de uma pesquisa etnográfica realizada em determinada escola municipal da cidade de São Paulo, trata de contextos e situações de formação contínua de professores com o uso de tecnologias de comunicação e informação. Para o levantamento de dados, além de observações focais foram utilizados registros oficiais feitos pelos professores em horário coletivo e entrevistas a oito professoras da referida unidade escolar, a fim de orientar uma discussão para saber como ocorre (e se ocorre) a incorporação de tecnologias pelos professores e a relação disto com a sua formação contínua; analisar se esta incorporação é desencadeada por interesse próprio dos professores; e verificar quais são as possibilidades de formação mediante o uso destas tecnologias. Para orientar a análise dos dados coletados foram utilizados alguns conceitos fundamentais, quais sejam: contextos, situações e formação contínua de professores, inclusive no caso específico do uso de tecnologias de comunicação e informação. A formação contínua é entendida a partir dos conceitos de professor reflexivo e de professor pesquisador, sendo estes fundamentados em metáforas com origens no fenômeno da desregulação da Educação. Percebeu-se, neste trabalho, uma possibilidade metodológica para a proposição de situações didáticas de formação de professores em contextos semelhantes.
Title in English
Inservice teacher education's: one context and situations using communication and information technologies.
Keywords in English
Communications and information technologies
Contexts
Continuing formation
Deregulation of education
Didactic situations
Inservice teacher education
Reflective teacher
Researching teacher
Abstract in English
This research work is the result of an ethnographic study at a Municipal School in the city of São Paulo. It is about inservice teacher education's contexts and situations using Communication and Information Technologies. For the data analyses, added to focal observations , it was examined some official registries done by teachers during the joint hours and interviews with eight teachers from the same school. The idea was to discuss how the technology is incorporated by the teachers, how this happened (if this happened) and also how this is linked to their inservice education; to analyze if the technology integration is developed because of the teachers interest and to verify the possibilities of education by using those technologies. The data analysis was guided by some concepts such as: contexts, situations and inservice teacher education, including inservice teacher education using communication and information technologies. The inservice education is understood according to reflective teacher and research-teacher concepts. Those concepts are based on metaphors that have its origins in the deregulation of education phenomenon. In this research work, it was developed a methodological possibility to didactic situations for inservice teacher education in similar contexts.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2008-07-04
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.