Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.48.1997.tde-02122005-101723
Document
Author
Full name
Lenira Haddad
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 1997
Supervisor
Committee
Kishimoto, Tizuko Morchida (President)
Campos, Maria Machado Malta
Gunnarsson, Lars
Oliveira, Marta Kohl de
Perrotti, Edmir
Title in Portuguese
Ecologia do Atendimento Infantil: construindo um modelo de sistema unificado de cuidado e educação
Keywords in Portuguese
Educação infantil
Educação Infantil -
Europa
Educação Infantil - Suécia
Política educacional
Abstract in Portuguese
O atendimento á infância na maioria dos países ocidentais encontra-se ainda
em estágio crítico. Os serviços oferecidos são fragmentados, inflexíveis,
incoerentes e segregados, refletindo cisão entre as ações de cuidar e educar a
criança pequena.
Essa tese é o resultado de um longo percurso em busca de possíveis
determinantes desse quadro e de elementos que pudessem conformar um
modelo de atendimento unificado e responsivo às necessidades, interesses e
potencialidades das crianças e suas famílias.
Assim, um modelo de sistema unificado de cuidado e educação infantil foi
sendo construído a partir de premissas lançadas em estudo anterior (Haddad,
1991) e ampliado com visitas de estudo a países da Europa ocidental, o
contato com o trabalho desenvolvido pela Rede Européia de Atendimento
Infantil e, mais especificamente, o conhecimento dos sistemas de
atendimento infantil dos países escandinavos.
Partindo do pressuposto de que um sistema unificado de atendimento
infantil deve apoiar-se numa perspectiva de desenvolvimento humano,
suficientemente ampla para incluir as forças provenientes dos ambientes
sociais, econômicos e culturais que afetam o desenvolvimento, a teoria
ecológica do desenvolvimento humano de Urie Bronfenbrenner (1996)
passou a constituir-se a referência básica desse estudo.
As informações reunidas nesse trabalho assinalam a coerência entre os
aspectos filosóficos, políticos e práticos, a responsabilidade partilhada entre
família e poder público, unidade de objetivos e funções, profissionalização,
universalização do atendimento, diversidade, continuidade e flexibilidade
nos serviços oferecidos como as principais características que compõem um
sistema unificado de cuidado e educação infantil.
Title in English
The Ecology of Childcare: building a unifyung system of care and education
Keywords in English
Early childhood educacion and care - Europe
Early childhood educacion and care - Sweden
Early childhood education and care
Educacional Policy
Abstract in English
In most Western countries, the public child care is still in a critical stage.
The services offered are fragmented, inflexible, incoherent and segregated,
reflecting the division between care and education of young children.
This thesis is the result of a long search for possible determinants of this
picture and for elements that could comply with a unified model for child
care and early childhood education that would meet the needs, interests and
potentialities of children and their families.
Hence, a model for unified system of care and education has been
constructed from the premises launched in previous study (Haddad, 1991)
and has been enlarged by study visits to Western European countries, the
contact with the work developed by the European Childcare Network, and
more specifically, by learning about the Scandinavian child care systems.
Starting from the presupposition that an integrated system of care and
education must be supported by a broad perspective of human development
which includes the strengths forthcoming from social, economic and
cultural environments that affect the development, the ecology of human
development of Urie Bronfenbrenner (1996) became the basic reference to
this study.
The data gathered in this work signalizes the main characteristics of a
unified system of care and education for young children: the coherence
between philosophical, political and practical aspects; the shared
responsibility between family and public power; the unity of objectives and
functions; professionalism; universal aims, diversity, continuity and
flexibility in the services offered.
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2006-02-09