• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.47.2020.tde-28052020-182738
Document
Author
Full name
Maviael Filipe Lacerda do Nascimento Lopes
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2020
Supervisor
Committee
Nogueira, Maria Ines (President)
Serudo, Ricardo Lima
Teixeira, Lívia Clemente Motta
Title in Portuguese
Análise das medidas de inteligência emocional: antes e após intervenções dessas vivências
Keywords in Portuguese
Autoconsciência
Autocontrole
Automotivação
Inteligência emocional
Sociabilidade
Abstract in Portuguese
Materiais e métodos: Participaram da pesquisa 105 indivíduos de ambos os sexos, com idade entre 18 e 63 anos, que realizaram o curso vivências de inteligência emocional e assinaram o TCLE. Os instrumentos utilizados foram o questionário sociodemográfico e o de medida de inteligência emocional MIE. A descrição da amostra foi efetuada pela análise descritiva da frequência absoluta e o percentual das variáveis categóricas. Para análise do desempenho das Medidas de Inteligência Emocional pelo instrumento MIE, com os escores brutos do resultado global das 5 habilidades (autoconsciência, autocontrole, automotivação, empatia e sociabilidade), antes e após a intervenção, foi utilizado o teste t de amostras pareadas. Todos os dados foram estatisticamente analisados pelo Statistical Package for Social Sciences (SPSS) versão 20, com o nível de significância para os testes estatísticos de 5%, ou seja, p < 0.05. Resultados: No que diz respeito a análise da medida de inteligência emocional, com o questionário MIE, foi observada diferença significativa (p=0,00) da média do escore bruto antes (160,17) e após (172,22), teste t de -6,471. Com relação a diferença entre o desempenho das medidas de inteligência emocional, após intervenção, foi observada diferença significativa de 12,05, o que indica que as vivências de inteligência emocional podem melhorar os domínios abordados. Também ocorrem mudanças/crescimento em todos os 05 fatores da Inteligência Emocional: Autoconsciência, Autogestão, Automotivação, Empatia e Gestão de Relacionamentos. Dessa forma, é possível que os parâmetros utilizados nas vivências possam ser considerados como medida para aferir a contribuição dessas práticas de forma sistemática e assim, melhorar a qualidade de oferta das mesmas cujo objetivo é propiciar autoconhecimento e autogestão emocional para ao participante
Title in English
Not informed by the author
Keywords in English
Emotional intelligence measures
Empathy
Self-awareness
Self-control
Self-motivation
Sociability
Abstract in English
Objective: To evaluate the result of an experiential training of emotional intelligence and its sociodemographic variables. Materials and methods: 105 individuals of both sexes, aged between 18 and 63 years, who underwent the course experiences of emotional intelligence and signed the TCLE participated in the study. The instruments used were the sociodemographic questionnaire and emotional intelligence measurement - MIE. The description of the sample was performed by the descriptive of absolute frequency and the percentage of categorical variables. To analyze the performance of emotional intelligence measures by the MIE instrument, with the crude scores of the overall result of the 5 skills (self-awareness, self-control, automotive, empathy and sociability), before and after the intervention, the t-test of paired samples was used. All data were statistically analyzed by the Statistical Package of Social Sciences (SPSS) version 20, with the level of significance for statistical tests of 5%, i.e., p< 0.05. Results: Regarding the analysis of the measure of emotional intelligence, with a questionnaire the CEF, a significant difference (p=0.00) of the mean crude score before (160,17) and after (172,22), t-test of -6,471. Regarding the difference between the performance of emotional intelligence measures after intervention, a significant difference of 12.05 was observed, whichindicates that the experiences of emotional intelligence can improve the domains addressed. Changes/growth also occur in all 05 factors of Emotional Intelligence: Self- Awareness, Self-Management, Self-Motivation, Empathy and Relationship Management. Thus, it is possible that the parameters used in training be considered to be considered as a measure for the contribution of these practices systematically and to improve the quality of supply of them whose purpose
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
lopes_me.pdf (774.68 Kbytes)
Publishing Date
2020-05-29
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.