• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Doctoral Thesis
DOI
10.11606/T.47.2007.tde-08012008-160148
Document
Author
Full name
José Neander Silva Abreu
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2007
Supervisor
Committee
Bueno, Jose Lino Oliveira (President)
Ferrari, Elenice Aparecida de Moraes
Helene, André Frazão
Vieira, Nayara Silva Argollo
Xavier, Gilberto Fernando
Title in Portuguese
Memória e transtorno do déficit de atenção e hiperatividade
Keywords in Portuguese
atenção
memória
neuropsicologia
transtorno da falta de atenção com hiperatividade
Abstract in Portuguese
O Transtorno do Déficit de Atenção/Hiperatividade (TDAH) é o transtorno psiquiátrico mais comum em crianças e adolescentes, com prevalência de 6%. O TDAH classifica-se nos subtipos desatento (TDAHD), hiperativo (TDAHH) ou combinado (TDAHC). Suas manifestações incluem problemas de cognição, comportamentais, afetivos e sociais. Distúrbios de memória e atenção são problemas cognitivos freqüentes. A memória de curta e longa duração foi avaliada em 44 sujeitos portadores do TDAH por subtipos, (TDAHD, n=17; TDAHH, n=11 ;TDHAC, n=16; idade: 12,8 anos; escolaridade: 6,1 a) e 43 indivíduos não portadores que constituíram o grupo controle (idade: 12,11 anos; escolaridade: 6,4 a). Os escores foram a média de evocações corretas em um experimento desenvolvido para este estudo. 64 figuras distribuídas em 4 apresentações com 16 figuras cada constituíram a avaliação de memória (MEMO). As apresentações para recordação imediata e tardia: memória categorizável agrupada, memória não-categorizável seriada, memória não-categorizável agrupada. Inteligência e atenção também foram analisadas. Os resultados mostraram os grupo TDAHH e TDAHC tiveram um pior desempenho na memória de longa duração categorizável e não categorizável na apresentação seriada; os três grupos com TDAH tiveram desempenho inferior ao grupo controle com figuras categorizáveis e não-categorizáveis agrupadas, com maior efeito para TDAHD e TDAHC. Os resultados indicam prejuízo de memória de longa e curta duração no TDAH independente da contribuição de estratégias de memória.
Title in English
Memory and attention deficit/hyperactivity disorder
Keywords in English
attention
attention deficit disorder with hyperactivity
memory
neuropsychology
Abstract in English
Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) is the most common psychiatric disorder among children and teenagers, with a prevalence of 6%. ADHD disorder has three subtypes: inattentive (ADHDI), hyperactive (ADHDH) and combined (ADHDC). The symptoms include cognitive, behavioral, affective, and social disturbances. Memory and attention deficits are the cognitive problems that frequently attend this disorder. Long and short-term memory were assessed in 44 children and teenagers with ADHD (ADHDD, n=17; ADADH, n=11 ;ADHDC, n=16; age: 12,8 y; 6,1 years of education) and 44 healthy participants (Control group, age: 12,11; 6,4 years of education). An experiment was developed to investigate memory (MEMO). The experiment consisted of 64 figures in 4 different presentations. Each presentation had 16 figures designed to measure immediate and delayed recall in four conditions: serial categorizable memory, grouped categorizable memory, serial non-categorizable memory, and grouped non-categorizable memory. Intelligence and attention were also assessed. The recall of ADHDD and ADHDC groups was worse in the categorizable and non-categorizable serial conditions; the performance of all three ADHD groups was worse than that of the control group with respect to the two grouped conditions, but ADHDD and ADHDC were the worst. These results suggest memory deficit for long and short-term memory on ADHD independent of memory strategies contribution.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2008-01-11
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
Centro de Informática de São Carlos
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2021. All rights reserved.